Nyhet -

Castellum planerar nytt kontorshus i Krokslätt, Göteborg - utser Wingårdhs till vinnare i arkitekttävling

Castellum har genomfört en arkitekttävling om gestaltningen av ett nytt kontorshus i stadsdelen Krokslätt i Göteborg. Wingårdh Arkitektkontor har utsetts till vinnare och deras förslag ligger nu till grund för projektering av det nya kontorshuset.

Castellum förvärvade tidigare i år en kontorsbyggrätt med färdig detaljplan på den norra delen av fastigheten Krokslätt 154:8 på Mölndalsvägen i Göteborg. Tävlingsuppgiften i arkitekttävlingen omfattade gestaltning av ett nytt kontorshus på denna byggrätt där fasadgestaltning och planlösningar skall uppfylla kraven för Miljöbyggnad Guld.

Motivering för det vinnande förslaget:
Wingårdhs visar på en spännande och dynamisk fasadgestaltning i tegel som anknyter till platsen. Husets utformning skapar värme och öppenhet i stadsrummet och entréplanet blir en naturlig mötesplats för såväl allmänheten som för våra hyresgäster i huset.

– Vi har under det senaste året framgångsrikt utvecklat och fyllt kontorsprojekt som Blenda, Sillfabriken, Östra Hamngatan 16 och Gamlestadsvägen 18. Vi är därför glada över att kunna planera för ytterligare ett spännande kontorsprojekt i ett kollektivtrafiknära läge, säger Cecilia Fasth, vd Region Väst i Castellum.

Fastighetsbeteckning:
Norra delen av fastigheten Krokslätt 154:8
Läge:
Hörnet Mölndalsvägen/Fredriksdalsgatan. Kollektivtrafiknära läge med spårvagnshållplats direkt utanför husets entré samt lättillgängligt, endast ett stenkast från av- och påfart till E6/E20.
Uthyrningsbar yta: Ca 7 500 kvm
Beräknad projekteringsstart: Hösten 2017
Preliminär byggstart: Våren 2018

Cecilia Fasth, vd Region Väst i Castellum
Tel: 031-744 09 90, mobil: 0739-42 09 90
E-post: cecilia.fasth@castellum.se

Om Castellum
Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige med ett totalt fastighetsvärde om 76 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet består av kommersiella lokaler för kontor, butik, lager och industri med en total uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvadratmeter.

I Region Väst (Storgöteborg, Borås och Halmstad) äger och förvaltar Castellum drygt 200 fastigheter om sammanlagt cirka 1 200 000 kvadratmeter till ett värde om cirka 17 miljarder kronor.

Våra fastigheter finns i 20 städer och ägs och förvaltas under det gemensamma varumärket Castellum.

Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.