Castellum Västerås välkomnar K-rauta tillbaka till Västerås

När det 2016 stod klart att ÖoB skulle frånträda sina lokaler på Strömledningsgatan 1, Tunbytorp påbörjades diskussioner om framtiden. K-Rauta fanns tidigt med i bilden som tänkbar aktör. Efter lång förhandling har nu ett nytt hyreskontrakt förhandlats fram med Castellum. Befintlig byggnad på 2895 kvm kommer att rivas och en ny byggnad på ca 7500 kvmkommer att byggas upp.

Den nya byggnaden kommer att miljöcertifieras enligt miljöbyggnad, ambitionen är Miljöbyggnad Silver.

Vi på Castellum är övertygade om att detta projekt kommer att skapa mervärde för hela Tunbytorp.

Västeråsbutiken kommer vara den första butik som får K-rautas nya profilering.

Kommersiell Förvaltare för området är Daniel Westergren

Ansvarig för projektet är

Eva-Lotta Fjellgren

Så här säger K-rauta själva om öppningen:

K-rauta kommer att öppna ett helt nytt varuhus på Tunbytorp i Västerås sensommar 2019. Detta är ett steg i Keskos etableringsstrategi för Sverige med varuhus på strategiskt utvalda orter som ett komplement till e-handeln.

”Vi satsar med nya attraktiva varuhus i Sverige, nu även i Västerås. Varuhus som ska attrahera såväl konsumenter som proffskunder. K-rauta erbjuder konsumenten ett brett sortiment och en projektpartner som hjälper hemmafixaren att förverkliga sina projektdrömmar. Byggproffsen möter ett K-rauta med specifik service på deras villkor”, säger Endre Espeseth, landschef K Group’s Building and Technical Trade, Sverige

”Västerås är en expansiv stad och vi har en kundbas där som saknar oss. Vi är glada att återvända till Västerås efter 10 år och vara en partner för nybyggnation och renoveringsprojekt”, säger Endre Espeseth

Det nya varuhuset i Västerås kommer att utvecklas tillsammans med fastighetsbolaget Castellum. Varuhuset kommer totalt att vara på ca 7 500 kvm, inkl. bilinfart till en stor byggård under tak för enkel hantering av virke och andra skrymmande produkter. Varuhuset är även kopplat till e-handelslösningar via K-rauta.se vilket ger möjlighet att boka beställningsvaror i förväg.

För proffskunderna: Proffskunderna kommer att bli servade på sina villkor med öppettider anpassade för proffs, enkel varuhantering, pålitliga leveranser, brett beställningssortiment, hög personlig service samt en mötesplats för alla bygg- och installationsproffs. Vi har såväl bredden som nischen i vårt sortiment.

För konsumenten: K-rauta har ett brett sortiment för hemmafixaren och erbjuder dessutom en tjänst med en dedikerad projektplanerare som hjälper kunden att på ett enkelt sätt förverkliga sina projektdrömmar.

”Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige med ett totalt fastighetsvärde om cirka 81 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet består av kommersiella lokaler för kontor, butik, lager och industri med en total uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvadratmeter.

I Västerås äger och förvaltar Castellum 43 fastigheter om sammanlagt 180 000 kvadratmeter till ett värde om cirka 2,1 miljarder kronor.
Förutom i Västerås finns våra fastigheter på 19 tillväxtorter från Köpenhamn i syd till Sundsvall i norr och ägs och förvaltas under det gemensamma varumärket Castellum.

Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.”

Castellum, Stansargränd 2, 721 32Västerås | Tel +46 21 10 54 60 | vasteras@castellum.se

Karl Ternemo

Affärsområdeschef Västerås 021-105464