Första spadtaget för nytt Porsche Center i Jönköping

Castellum startar nu nybyggnationen av en bilförsäljningsanläggning för ett nytt Porsche Center om ca 4 500 kvm på Rosenlund utmed E4:an i Jönköping. Avtalet är skrivet med Hedin Performance Cars AB och lokalerna kommer att inrymma försäljning, verkstad och rekonditionering. I november 2019 ska anläggningen vara klar och etableringen beräknas skapa minst 15 nya arbetstillfällen i Jönköping.

– Det är glädjande att Porsche Center väljer Castellum när de ska etablera sin nya anläggning i Jönköping. Investeringen stärker vår fastighetsportfölj i Rosenlund med en flexibel, modern och hållbar bilförsäljningsanläggning i ett expansivt område, säger Thomas Bergström, projektutvecklare Castellum i Jönköping.

Byggnaden kommer att miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad med målet att nå nivå silver.

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 87,5 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet består av kommersiella lokaler för kontor, butik, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.

I Jönköping äger och förvaltar Castellum 36 fastigheter om sammanlagt 288 770 kvadratmeter till ett värde om cirka 4,6 miljarder kronor.

Castellum har under 2018 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum, Box 7, 551 12 Jönköping | Tel +46 36 580 11 50 | jonkoping@castellum.se

Thomas Bergström

Projektutvecklare Jönköping 036-580 11 54