Sunfleet i Kopparlunden

Nu erbjuder Castellum i Västerås och Sunfleet en bilpool med nästa generations elbil. Det är nya versionen av Volvo C30 Electric som kan fulladdas på ca 1 timme som företagen i Kopparlunden har tillgång till. Dessutom finns det även en Volvo V60 Bi-fuel på plats, en gasbil med låg inverkan på Co2-utsläppen, precis som för elbilar.

Sunfleet har 4 bilpooler med 21 poolbilar i Västerås. Nu utökas poolplatsen på Kopparlunden och det som utmärker denna bilpool är att den har en helt ny typ av elbil som laddas på ca 1 timme, vilket är fem gånger snabbare än Sunfleets vanliga elbilar. Detta gör att den kan användas oftare än elbilar generellt i bilpooler.

David Milton, regionansvarig för Sunfleet i Mellansverige, menar att elbilar passar bra i bilpooler, eftersom många resor är så pass korta att de klarar sig på en laddning. Men eftersom det tar 7-8 timmar att ladda bilen full igen blir det ett tidsglapp mellan uthyrningarna. Med Castellums nya snabbladdare minskar detta glapp och poolbilen kommer att kunna användas mycket mer. Han säger också att förutom alla privatmedlemmar ser vi en ökning av företagskunder i Västerås och främst då konsultbolag av olika slag. De ser en stor fördel i att kunna boka en bil för några timmar, åka ut till sin kund och sedan få en körjournal tillsammans med sin faktura utan någon extra insats från deras sida.

Sunfleet har närmare 50.000 medlemmar i Sverige och de har över 1.200 bilar på över 470 poolplatser i 50 städer till sitt förfogande.

För mer information, kontakta David Milton, 031-757 65 47 david.milton@sunfleet.com

Lennart Rosengren, projektledare Castellum, 021-10 54 73 lennart.rosengren@castellum.se