Aspholmen Fastigheter bygger kontorshus med Cityläge i Örebro

Sedan några månader tillbaka har bygget i Drottningparken pågått. Inflytt är planerat till våren 2016.

I Drottningparken, som ligger vid den södra infarten till Örebro city, bygger Aspholmen Fastigheter 4 300 kvm moderna kontor. Kontorsbyggnaden är ritad av Roof arkitekter och den kommer att ligga intill Aspholmens befintliga fastighet på Fabriksgatan 54. Asplunds Bygg är upphandlade som totalentreprenör.

Per Gawelin, förvaltare på Aspholmen, berättar att de flexibla kontorslokalerna är från ca 300 kvm och uppåt. Lokalerna kommer att vara av hög standard och läget är ypperligt med närheten både till Södra station och City. Då hållbarhetsfrågor är viktigt för oss på Aspholmen Fastigheter och att vi under förra året tillsammans med våra systerbolag och vårt moderbolag Castellum antog en ny hållbarhetspolicy så var Miljöbyggnadnivå silver en självklarhet. Byggnaden kommer dessutom att bli vår första fastighet med grön fjärrvärme, berättar Per.

PwC, som är hyresgäst hos oss sedan tidigare, kommer att flytta hit och deras nya kontor blir ett aktivitetsbaserat kontor. Det innebär att de anställda inte har några personliga arbetsplatser utan att lokalen delas in i olika zoner med till exempel tyst miljö, kontorslandskap och mötesrum. Det ligger i tiden att arbeta med aktivitetsbaserade kontor där den anställde får större möjlighet att anpassa arbetsmiljön utifrån arbetsuppgifterna.

• Företagsinformation

• Uppsala

Aspholmen Fastigheter AB är ett helägt dotterbolag till Castellum AB. Aspholmen förvaltar och utvecklar kommersiella fastigheter i Mälardalen. Genom våra kontor i våra tre marknadsområden Uppsala, Västerås och Örebro har vi stor lokal kännedom och kunskap om marknaden i dessa städer. Aspholmen har en liten, flexibel och kundnära organisation. Sammanlagt är vi 53 personer som alla gör allt för att våra hyresgäster ska trivas. Idag äger vi 116 fastigheter med en sammanlagd yta på 618 000 kvm med ett marknadsvärde på ca 6 500 Mkr.

Niklas Aronsson

Affärsutvecklingschef Örebro 019-276509