Brostaden köper kontorsprojekt i Hagastaden för 1,6 miljarder kr

Fastighets AB Brostaden, dotterbolag inom Castellumkoncernen, har i en affär med NCC AB förvärvat kontorsprojektet Torsplan 2 i Hagastaden för ca 1,6 miljarder kr och sålt fastigheten Yrket 4 i Solna för 280 Mkr.

Torsplan 2 har ett mycket bra läge i direkt anslutning till Nya Karolinska Solna i tillväxtområdet Hagastaden. På fastigheten uppförs en högkvalitativ och flexibel kontorsbyggnad i 12 plan bestående av ca 18 800 kvm kontorsytor och ca 3 300 kvm butik/restaurang/gym. En tunnelbaneuppgång med direktaccess till byggnaden beräknas vara klar 2020. I dagsläget är ca 71 % av ytorna uthyrda. Byggnaden väntas bli den första i Sverige att uppnå miljöcertifieringen BREEAM:s högsta nivå Outstanding. Tillträde planeras till första kvartalet 2017.

Fastigheten Yrket 4 i Solna består av ca 11 000 kvm kontorsytor och har framtida kontorsbyggrätter om 35 000 – 40 000 kvm. Uthyrningsgraden är ca 93%. Affären är villkorad av en ny detaljplan och frånträde sker först när denna vunnit laga kraft.

– Med detta förvärv etablerar vi oss i ett av Stockholms starkaste tillväxtområden och erhåller en profilfastighet med bästa möjliga mikroläge i området Hagastaden. Tillsammans med försäljningen av norrortsfastigheterna som skedde i slutet av november innebär denna affär ett väsentligt steg framåt i arbetet med att förflytta vår portfölj. Vi kommer även ytterligare intensifiera vårt arbete med att skapa fler förutsättningar för egen projektutveckling i intressanta delmarknader, säger Anders Nilsson, vd i Fastighets AB Brostaden.

• Stockholm

Brostaden är ett fastighetsbolag som äger och förvaltar kommersiella fastigheter i alla väderstreck runt Stockholm. Fastighetsbeståndet uppgår till ca 600 000 kvm.

Det viktiga i vår verksamhet är våra kunder. Vi strävar efter nära relationer till kunderna och stor förståelse för deras verksamheter. Vi vet att affärer görs mellan människor och i dialog med kunderna skapas anpassade lösningar som ökar trivsel, effektivitet, lönsamhet och arbetsglädje.

Brostaden ingår i Castellumkoncernen som är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Castellum är noteradepå NASDAQ Stockholm Large Cap.