Castellum förvärvar i Jönköping för 83 Mkr

Castellum har genom sitt dotterbolag Fastighets AB Corallen, förvärvat en fastighet om 16 300 kvm för 83 Mkr. Fastigheten innehåller förutom verksamhets- och kontorsytor, även en outnyttjad byggrätt om ca 4 000 kvm. Fastigheten har ett bra läge i det expansiva och av bolaget prioriterade Rosenlunds­området i Jönköping. Corallen har en ledande marknadsposition i Jönköping och den långsiktiga målsättningen är att ytterligare stärka densamma. Vidare har Castellum genom sitt dotterbolag Eklandia Fastighets AB förvärvat en fastighet om 8 700 kvm för 52 Mkr. Fastigheten innehåller lager/industri- samt kontors­ytor och är belägen i Kärra-området på Hisingen, Göteborg. I anslutning till den förvärvade fastigheten äger Eklandia byggrätter vilket innebär att en framtida expansion av verksamheten i den förvärvade fastigheten är möjlig. Dessutom har Castellum genom dotterbolaget Aspholmen Fastigheter AB sålt en mindre lager/industrifastighet i Köping för 4 Mkr, motsvarande bokfört värde. De två sistnämnda fastighetsaffärerna har genom­förts före utgången av tredje kvartalet och ingår sålunda i den senaste delårs­rapporten. Castellum är ett av de större börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas bokförda värde uppgår till cirka 14 miljarder kronor och består främst av kommersiella lokaler. Fastigheterna ägs och förvaltas av sex dotterbolag med en stark och tydlig närvaro inom fem tillväxtregioner: Storgöteborg (inkl Borås och Alingsås), Öresundsområdet (Malmö, Lund, Helsingborg), Storstockholm (Stockholms närförorter), Västra Småland (Värnamo, Jönköping, Växjö) och Mälardalen (Örebro, Västerås, Uppsala). Castellumaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. För ytterligare information kontakta Lars-Erik Jansson, verkställande direktör, tfn 031-60 74 00 / mobil 0705-92 06 70 Håkan Hellström, ekonomi- och finansdirektör/vice verkställande direktör, tfn 031-60 74 00 / mobil 0705-60 74 56