Castellum hyr ut till Diaverum i Hyllie

Under sommaren 2019 flyttar Diaverum sitt huvudkontor och sin IT-avdelning till Malmö. Castellum har tecknat hyresavtal med Diaverum AB avseende kontor på ca 1900 kvm i kontorshuset Eminent i Hyllie.

Diaverum är en av världens ledande leverantörer av njursjukvård och Europas största produktoberoende tjänsteleverantör inom området. Fler än 11 000 anställda behandlar över 35 000 patienter i 19 länder i Europa, Sydamerika och Asien. Diaverum var tidigare en del av det svenska företaget Gambro, som tog fram den första dialysmaskinen. Bolaget har idag sitt huvudkontor i Lund. IT-avdelningen är utlokaliserad på annan adress i Lund och Diaverum har även ett verksamhetskontor i Göteborg. Nu har bolaget valt att samla de tre kontoren på en och samma plats. Flyttlasset går till expansiva Hyllie och valet föll på Castellums kontorshus Eminent.

- Vi ser fram mot att samla våra verksamheter som är kopplade till huvudkontoret på en och samma plats. Vi är ett internationellt bolag med många inresande besök och närheten till goda kommunikationer är därför väldigt viktigt för oss, säger Patrik Syrén, kommunikationschef på Diaverum AB.

Eminent är Nordens första WELL-certifierade kontorsbyggnad. WELL-standarden utgår från sju områden som påverkar vår hälsa, nämligen luft, vatten, ljus, ljud, kost, motion och välbefinnande. Det är den enda internationella byggstandarden som väger in människors välbefinnande i arbetslivet. Intresset för Eminent har varit enormt.

- Det har verkligen varit ett stort intresse, berättar Ola Gunnefur, projektuthyrare på Castellum. Många är nyfikna på WELL och fler och fler inser att medarbetare som mår bra presterar bättre. Dessutom är läget oslagbart, med närheten till Köpenhamns flygplats.

• Skåne

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 89,2 miljarder kronor och utgörs i huvudsak av lokaler för kontor, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,3 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.

Castellum har under 2018 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.
Castellumaktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Ola Gunnefur

Projektuthyrare Castellum Region Öresund 040 38 37 12