GreenBuilding Corporate Partner

Brostaden har som första bolag i Europa utsetts av EU till GreenBuilding Corporate Partner.
För att bli GreenBuilding Corporate Partner krävs att energiförbrukningen reducerats med minst 25% i minst 30% av fastighetsbeståndet. Brostaden har arbetat strukturerat med energibesparingar och optimeringar i över tio år. Av våra 87 fastigheter uppfyller idag 32 kraven för GreenBuilding, med en förbrukning under 82 kWh per kvadratmeter och år. Detta kan jämföras med svensk normalförbrukning som är 110 kWh per kvm och år (SCB).

”Utnämningen är en ära och ett kvitto på att Brostaden arbetat i rätt riktning med miljöarbetet. Extra roligt är det naturligtvis att vi fick utnämningen som första bolag i Europa.” säger en påtagligt stolt VD Anders Nilsson.

”Att bli partner på bolagsnivå och dessutom vara först i Europa är väldigt roligt, och en bekräftelse på att vi lyckats mycket väl i vårt miljöarbete”, säger Bo Matsson som är ansvarig för Brostadens miljöfrågor.

Fakta om GreenBuilding
GreenBuilding är ett EU-projekt som pågår sedan 2005 och som uppmuntrar till energieffektivisering i lokalfastigheter. Fastighetsägare som minskar sin energianvändning med 25 % kan ansöka om att bli GreenBuilding Partner. GreenBuilding har två nivåer för deltagande för Partners, fastighetsnivå och företagsnivå.

För att bli godkänd på fastighetsnivå krävs att befintliga byggnader ska minska sin energianvändning med 25 % eller ligga 25 % lägre än vad Boverkets byggregler tillåter. För nya byggnader måste energianvändningen vara 25 % lägre än vad Boverkets byggregler föreskriver.

För ytterligare information:
Anders Nilsson, Vd, 08-602 33 19                           anders.nilsson@brostaden.se
Bo Matsson, Teknik och miljöchef, 08-602 33 39       bo.matsson@brostaden.se
Anders Hallquist, Marknadschef, 08-602 33 12          anders.hallquist@brostaden.se

• fastigheter
  • brostaden
  • greenbuilding
  • energieffektivisering

• Stockholm

Brostaden är ett fastighetsbolag, helägt av Castellum AB, som äger och förvaltar kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet uppgår till 535 000 kvm och finns i alla väderstreck runt Stockholm, lättillgängligt med bra kommunikationer.

Det viktiga i vår verksamhet är våra kunder. Vi vill ha en nära och bra kontakt med kunderna.  Att vara insatta i deras verksamhet, vardag och framtid är en förutsättning för att vara en bra affärspartner.