Grönaste Fastighetsbolaget

Brostaden har tilldelats utmärkelsen Sweden GreenBuilding Award 2009

Prisutdelningen äger rum ikväll på Fastighetsägarna Sveriges kongress. (Operaterassen kl 19.00) Utmärkelsen är ett ytterligare bevis på att vi ligger i topp när det gäller energieffektivisering. Brostaden har lyckats sänka energianvändningen med i genomsnitt 38 % i sina fastigheter (89 stycken, 535 000 kvm).

Dessutom har arbetet medfört att hyresgästerna blivit nöjdare, personalens motivation har ökat samt att Brostaden årligen tjänar omkring 15.000.000 kr.

Fastighetsägarnas motivering:

"Företaget har genom ett långsiktigt och systematiskt arbete utvecklat ett väl fungerande energiledningssystem. Genom att kontinuerligt följa energianvändningen i sina byggnader har fastighetsägaren successivt kunnat sänka sin energianvändning med i genomsnitt 38 %. Genom sitt arbete har man också lyckats inspirera andra, såväl inom och utanför den egna koncernen, att aktivt och med enkla medel arbeta med att minska sin energianvändning. Fastighets AB Brostaden, ses därför som en värdig vinnare av GreenBuilding Award i kategorin Partner på företagsnivå."

Fakta om GreenBuilding
GreenBuilding är ett EU-projekt som pågår sedan 2005 och som uppmuntrar till energieffektivisering i lokalfastigheter. Fastighetsägare som minskar sin energianvändning med 25 % kan ansöka om att bli GreenBuilding Partner. GreenBuilding har två nivåer för deltagande för Partners, fastighetsnivå och företagsnivå.

För att bli godkänd på fastighetsnivå krävs att befintliga byggnader ska minska sin energianvändning med 25 % eller ligga 25 % lägre än vad Boverkets byggregler tillåter. För nya byggnader måste energianvändningen vara 25 % lägre än vad Boverkets byggregler föreskriver.

För ytterligare information:
Anders Nilsson Vd 08-6023319                        anders.nilsson@brostaden.se
Bo Matsson Teknik och miljöchef 08-6023339       bo.matsson@brostaden.se
Anders Hallquist Marknadschef 08-6023312       anders.hallquist@brostaden.se

• brostaden
  • greenbuilding
  • energieffektivisering
  • fastigheter

• Stockholm

Brostaden är ett fastighetsbolag, helägt av Castellum AB, som äger och förvaltar kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet uppgår till 535 000 kvm och finns i alla väderstreck runt Stockholm, lättillgängligt med bra kommunikationer. Det viktiga i vår verksamhet är våra kunder. Vi vill ha en nära och bra kontakt med kunderna. Att vara insatta i deras verksamhet, vardag och framtid är en förutsättning för att vara en bra affärspartner.