Hemmakväll öppnar ny konceptbutik hos Castellum

Hemmakväll väljer f.d. Swedbankhuset Spiran med sitt strategiska läge mitt på Drottninggatan för sin nya konceptbutik i Norrköping.

”Det är fantastiskt roligt och extra sporrande för oss i Norrköping att vara först ut med etableringen av en Hemmakvällbutik i hela Castellumbeståndet” berättar Cecilia S Aldén, Affärsområdeschef på Castellum i Norrköping.

Under kvartal 1 2019 öppnar Hemmakvälls nya konceptbutik full av lösgodis och andra godsaker i närheten av biografen och i direkt anknytning till shoppinggalleriorna i Norrköping.

”Nu kan man nästan ta spårvagnen rakt in i godisbutiken”, säger Jaana Thorén, marknadsansvarig på Hemmakväll.

”Den nya butiken öppnar där människor ständigt rör sig och det är det strategiska läget som föranleder flytten.

En optimal placering av en Hemmakvällbutik är där det rör sig mycket människor, eftersom försäljningen är mer driven av impulshandel än destinationshandel.

Därför är det extra viktigt för oss att vi finns där våra kunder finns, oavsett om de ska ta spårvagnen, shoppa eller gå på bio, fortsätter Jaana.

Den befintliga butiken stänger under januari 2019 och den nya öppnar februari/mars.

Den nya affärsinriktningen innebär att Hemmakväll konsekvent ser över sina affärslokaler och deras läge, då både konsumtionsmönster och inköpstillfälle har förändrats.

Det nya läget i Norrköping är helt i linje med Hemmakvälls nya etableringsstrategi kring att finnas på platser med starkt kundflöde där kunder kan spontanhandla on the go.

Fastigheten Spiran, med sina drygt 8000 kvm kontors- och butikslokaler, fylls kontinuerligt med nya verksamheter. Under året har redan Aditro Shared Services, Region Östergötland, Militärträning/Hit Zone, Espresso House och Hyresbostäder flyttat in.

Castellum är ett av de största börsnoterade fastighetsbolagen i Sverige. Fastigheternas värde uppgår till 87,5 miljarder kronor. Fastighetsbeståndet består av kommersiella lokaler för kontor, butik, lager/logistik och samhällsfastigheter med en uthyrningsbar yta om 4,4 miljoner kvm. Castellum verkar genom en decentraliserad organisation med stark lokal närvaro i ett 20-tal städer i Sverige samt i Köpenhamn och Helsingfors.

I Norrköping äger och förvaltar Castellum 16 fastigheter om sammanlagt ca 123 500 kvadratmeter till ett värde om cirka 1,5 miljarder kronor.

Castellum har under 2018 tilldelats flera utmärkelser för sitt hållbarhetsarbete, bland annat Global Sector Leader av GRESB vilket innebär att Castellum rankas som etta i världen inom sektorn kontors- och logistiklokaler samt nivå guld för bolagets hållbarhetsrapportering från EPRA (European Public Real Estate Association). Castellum är dessutom som enda nordiska fastighets- och byggbolag invald i Dow Jones Sustainability Index (DJSI), som inkluderar de bolag i världen som presterar bäst inom hållbarhetsområdet.

Castellum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap.

Castellum, Gamla Torget 3, 602 24 Norrköping |Tel +46 11 442 05 00 | norrkoping@castellum.se