Vernissage 12 mars i Kopparlunden

Emma Hammar hittade av en slump tidningen Metallen på Leanders Antikvariat i Västerås. Tidningarna var från 1940-1960-talet och fotografierna i denna kundtidning höll en så oerhörd hög klass att Hammar beslöt sig för att utforska denna publikation och dess fotografer ordentligt. I och med detta hamnade hon i bland annat Nordiska Muséets arkiv och lärde sig mer om en gyllene tidsålder för industrin och om Metallverkets närvaro i Västerås.

Utställningen Metallen på Restaurang Koppar i Kopparlunden bygger på arbetsmaterialet som Hammar samlade på sig när hon inledde ett arbete med boken Metallen (ditto press 2015). Det är en konstnärlig gestaltning med fokus på både mikroskopbilder från Metallverkens egna laboratorium och renodlade processbilder från fabrikerna, samt Emma Hammars snapshots från de platser hon besökt under sitt arbete med dessa industri-tider som flytt.

Många av bilderna har ett fantastiskt samtida konstnärligt uttryck och målet med utställningen har varit att skapa en bildmässigt associativ miljö med ena foten i historien och den andra i nuet.

Utställningen Metallen pågår mellan 12 mars och 9 april 2016. Måndag till fredag 8.00-15.00, lördagsöppet 19 mars, 2 april och 9 april kl 12.00-16.00.

På de lördagar som utställningen har öppet kommer guidningar att ges av människor med olika kopplingar till industristaden Västerås. Restaurang Koppar har öppet för mat och dryck och i samarbete med Hammar skapat en uppdaterad version av "prickigkorvmacka", den vanligaste lunchen under Metallverkens storhetstid.

Kom och smaka på denna tillsammans med kaffe eller öl, och upptäck vad som föregick bakom fabriksporten.

Ni är välkomna på vernissage lördagen den 12 mars kl 15.00-19.00 då det kommer att bjudas på förtäring och dryck. Seniororkestern - med ledning av Gunnar Holm, som jobbade på Metallverken i över 28 år, fram till sin 72-årsdag - kommer spela sin svängiga repertoar.

För mer information, kontakta info@metallen.eu

Emma Hammar är född 1980 och uppvuxen i Västerås. Hon bor i London där hon arbetar som bildredaktör.

• Uppsala

Aspholmen Fastigheter AB är ett helägt dotterbolag till Castellum AB. Aspholmen förvaltar och utvecklar kommersiella fastigheter i Mälardalen. Genom våra kontor i våra tre marknadsområden Uppsala, Västerås och Örebro har vi stor lokal kännedom och kunskap om marknaden i dessa städer. Aspholmen har en liten, flexibel och kundnära organisation. Sammanlagt är vi 56 personer som alla gör allt för att våra hyresgäster ska trivas. Idag äger vi 123 fastigheter med en sammanlagd yta på 657 000 kvm med ett marknadsvärde på ca 7 690 Mkr.