CASTROL ELIXION REDUCERAR KOLDIOXIDUTSLÄPPET AVSEVÄRT

Castrol lanserar Castrol Elixion Low SAPS 5W-30, motoroljan som är det senaste inom smörjmedel för tunga fordon. Castrol Elixion Low SAPS är framtagen för att öka driveffektiviteten hos tunga fordon och har genom tester visat att den kan sänka driftskostnaderna väsentligt för tunga lastbilar samtidigt som den även minskar koldioxidutsläppen. Castrol Elixion Low SAPS är den enda motoroljan som har godkänts enligt ACEA E6 och E7 och den enda europeiska 5W-motoroljan som godkänts av lastbilstillverkarna. Castrol Elixion Low SAPS ger tunga fordon ett bättre motorskydd, minskad oljeförbrukning och förbättrad prestanda. Tack vare Castrols unika Clean Performance Technology är Elixion Low SAPS 5W-30 bättre för miljön då den producerar betydligt mindre slaggprodukter i form av aska, minskar avgasutsläppen och minskar antalet kostsamma byten av dieselpartikelfilter. – Vi har tagit fram en olja som förlänger livslängden på tunga fordon samtidigt som den minskar både driftskostnader och utsläpp, säger Catarina Hagstrand, Key Account Manager - Nordics. – Vi har genomfört flera tuffa tester på denna produkt för att garantera att den ger bästa möjliga resultat och högsta bränsleeffektivitet, fortsätter Catarina. Castrol Elixion Low SAPS har testats på mer än 69 olika parametrar för att få produkten godkänd. Ytterligare tester har gjorts för att bevisa att motoroljan optimerar motorns prestanda inom följande områden: Minskade utsläpp – Genom att byta till Castrols Elixion Low SAPS kan en lastbilsflotta bestående av 50 lastbilar minska koldioxidutsläppen med upp till 163 ton per år.[1] Bränsleekonomi – Beroende på körförhållanden kan Castrol Elixion Low SAPS minska bränslekostnaderna med upp till 4 procent tack vare Castrols Low Friction Technology, som har utvecklats av Castrols ingenjörer för att optimera motorns prestanda. Slitageskydd – Castrols unika Clean Performance Technology skyddar känsliga motordelar bättre än konkurrerande produkter under hela tiden delarna är i kontakt med oljan. Genom att hålla motor- och dieselfiltren rena minskar man skadliga utsläpp och förlänger livslängden för avgassystemet. Hållbarhet – Castrol Elixion Low SAPS överträffar ACEA, European Automobile Manufacturers Association, och lastbilstillverkarnas gränsvärden gällande hållbarhet samt förlänger kolvens renlighetsgränsvärde med över 70 procent. Oljeförbrukning – Castrol Elixion Low SAPS är framtagen för att minska oljeförbrukningen och slår industrinsstandardtester (högreferensolja) med 10 procent lägre oljeförbrukning. Flytande vid låga temperaturer – Under testerna har Castrol Elixion Low SAPS utsatts för låga temperaturer. Till och med vid -43°C behåller den sin flytande konsistens. Detta gör att oljan smörjer viktiga motordelar även om motorn startas vid dessa låga temperaturer, vilket förebygger skador och slitage på motorn. Prestanda – Castrol Elixion Low SAPS har bevisats förbättra motorns prestanda. Vid test av två identiska lastbilar i en tävling över 400m vann lastbilen med Castrol Elixion Low SAPS varje lopp. Bränsle är den största rörliga kostnaden för europeiska åkerier. Med hjälp av Castrols Low Friction Technology kan Castrol Elixion Low SAPS hjälpa till att öka bränsleeffektiviteten och hålla kostnaderna nere. Castrol Elixion Low SAPS är för närvarande den enda 5W-motoroljan i Europa som har godkänts av lastbilstillverkarna samt den enda 5W-motoroljan som har godkänts enligt ACEA E6 och E7. Den har även godkänts av flertalet ledande europeiska lastbilstillverkare såsom MAN, Mercedes-Benz och Volvo, samt används av Allgäuer Racing Team inom europeisk Truck Racing. För ytterligare information kontakta: Nordic Lubricants AB – Castrol Jennie Walther, Marketing Executive - Nordics. Tel: 070-371 11 56 E-post: jennie.walther@castrol.com Om Castrol Castrol ingår i BP-koncernen och är marknadsledande inom teknikutveckling och marknadsföring av industrismörjmedel och fordonssmörjmedel. Castrol är dessutom en nyckelleverantör till både flyg- och yrkestrafiken och är idag tredje största smörjmedelsleverantör i världen. Affärsverksamheten är starkt inriktad på fordonssmörjmedel men verksamheten är även starkt representerad inom transportflottor, sjöfart och andra specialprodukter inom industrisektorn. Castrol har över 150 dotterbolag och verkar i 55 länder runt om i hela världen. År 2000 förvärvades Castrol av BP, som ett av världens största olje-, gas- och petrokemiska företag med verksamhet i över 100 länder. BP:s huvudverksamhet omfattar prospektering och produktion av råoljor och naturgas, oljeförädling, marknadsföring av gas, kraftproduktion samt produktion och försäljning av petrokemi. Företaget tillverkar och säljer också solcellspaneler för solenergi och är aktivt inom utvecklingen av förnybar energi, i synnerhet hydrogenbränsle. BP har ett börsvärde på cirka 200 miljoner dollar och har 103 000 anställda över hela världen. För mer information besök: www.castrol.se och www.bp.se [1] Baserat på en lastbilsflotta med 50 lastbilar som färdas 10 000 mil per år med en genomsnittlig bränsleförbrukning på ca 3 l/mil.

Johan Andersson

Presskontakt Presskontakt +46 70 371 13 64