​Caverion bygger om tre nätstationer under pågående drift

Caverion har tecknat avtal med Ellevio (före detta Fortum Distribution) avseende ombyggnation och kompletteringar av tre ställverk under pågående drift. Uppdragen inkluderar omfattande installationer, flytt av transformatorer samt kompletteringar i befintliga kontrollanläggningar.

"Vår långsiktiga satsning inom kraftsegmentet med fokus på nätstationer har pågått i flera år. Vi har skaffat oss en bred erfarenhet inom området upp till 130 kV där vi nu kan erbjuda totaltekniska lösningar med egen design och konstruktion. Våra avtal med Ellevio stärker min övertygelse att vi är på god väg att bli den ledande leverantören inom området", säger Jonas Kihlberg, affärsområdeschef Industrial Solutions.

Ombyggnaden är tekniskt avancerad och ställer höga krav vad gäller säkerhet och planering av de olika arbetsmomenten. Efter avslutat uppdrag kommer ombyggnationen att generera stor nytta för både kunden och för elabonnenterna.

Uppdraget omfattar ställverken Västansjö i Borlänge, Enhagens i Täby och Hanhals i Kungsbacka. Ombyggnationerna har påbörjats och beräknas vara avslutat under september 2016.

Johnny Wallerman
Distriktschef El Distribution
johnny.wallerman@caverion.se

Jonas Kihlberg
Affärsområdeschef Industrial Solutions
jonas.kihlberg@caverion.se

• Energifrågor

• nya avtal

Caverion designar, installerar, förvaltar och utvecklar användarvänliga och energieffektiva lösningar för byggnader och industrier. Våra tjänster används bland annat i kontor, butiksfastigheter, bostäder, offentliga lokaler, industrianläggningar och inom infrastruktur.
Vårt mål är att bli en ledande europeisk leverantör av avancerade och hållbara livscykellösningar. Vår styrka ligger i vår tekniska kompetens och våra heltäckande tjänster inom samtliga teknikområden för livscykeln hos fastigheter och industrianläggningar.
Caverion skapades genom en delning av Building Services och Industrial Services från YIT-koncernen i juni 2013. Vår omsättning för 2014 uppgick till cirka 2.4 miljarder euro.
Caverion har nära 17.000 anställda inom 12 länder i norra och centrala Europa. Caverions aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsingfors.www.caverion.com

Carl G. Mossberg

Presskontakt Kommunikatör 08 705 90 28