79 procent av de internationella konsumenterna vill handla i butik

Under den stora retailmässan MAPIC i Cannes presenterade CBRE en ny internationell studie om konsumentbeteende. Studien visade att 79 procent av de internationella konsumenterna hellre besöker en butik än handlar online. Resultaten visar vilken viktig roll den fysiska butiken spelar i shoppingupplevelsen. Konsumenter ser shopping huvudsakligen som en social aktivitet, och de allra flesta vill fortfarande se, känna på och köpa produkten direkt. Onlinebutiker spelar dock en viktig roll när det gäller att söka efter och välja ut produkter.

Totalt ingick 32 000 konsumenter i 32 länder i CBRE:s undersökning där syftet var att få en bättre förståelse för kundernas shoppingupplevelse, vilka kanaler som finns och vilka som används mest.

75 procent av konsumenterna letar efter specifika varor online och är allt mer ”uppkopplade” – de interagerar med återförsäljare och andra konsumenter för att undersöka och köpa produkter. Allt fler, 42 procent, använder sociala medier för produktrecensioner.

30 procent av alla konsumenter använder sin mobiltelefon för att jämföra priser och få produktinformation, framför allt i Stillahavsområdet. Studien visar även att 49 procent av alla konsumenter i Kina använder en smarttelefon för att handla produkter. Konsumenter handlar online och hämtar upp produkter i butik i genomsnitt var tredje vecka – det här innebär stora merförsäljningsmöjligheter för dessa butiker då konsumenter vanligtvis handlar ytterligare produkter när de hämtar varorna i butik.

Anders Malmgren, Head of Retail på CBRE i Sverige tillägger: ”Tillfället då konsumenten ska hämta upp sin onlinevara i butik innebär en fantastisk möjlighet för butiker till merförsäljning. De handlare som tänker till här och tar tillvara på dessa nya flöden har en spännande framtid.”

Dr Nick Axford, Global Head of Research på CBRE, kommenterar: ”Eftersom relationen mellan den fysiska butiken och onlinevärlden blir allt mer komplex står fastighetsägare och butiksägare inför två stora utmaningar. Den första är det allt större behovet av bra service, stort produktutbud och värdeökande tjänster till kunder. För det andra bör de även titta på relevanta sätt att utnyttja trender och se möjligheterna inom digital teknik och sociala medier. Målet är att göra shoppingupplevelsen mer underhållande men även så smidig som möjligt. Tekniken ska vara en faktor som ger mervärde, inte vara ett hinder.”

Andrew Phipps, Head of EMEA Retail Research and Consulting på CBRE, tillägger:

”Den fysiska butiken spelar på många sätt än större roll än tidigare, den är själva essensen för varumärket och är den viktigaste delen i shoppingupplevelsen. Tekniken ska användas för att sprida marknadsföringsbudskapet till så många kunder som möjligt, men den bör inte användas för att ändra på sitt varumärke eller sin image.”

Kommentar till redaktörer:

CBRE intervjuade 32 000 konsumenter i 32 länder* för att få en bättre förståelse för hur och var man handlar. Vi ville identifiera:

• Vad konsumenter vill få ut av sin shoppingupplevelse
  • Hur konsumenter navigerar mellan handel i butik och online
  • Vilka skillnader som finns mellan konsumenter på olika marknader

(*) Länder som ingick i studien:

Australien, Belgien, Danmark, Frankrike, Grekland, Hong Kong, Indien, Irland, Italien, Kina, Malaysia, Nederländerna, Norge, Nya Zealand, Polen, Rumänien, Ryssland, Schweiz, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Thailand, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern, Vietnam, Österrike.

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2013 års omsättning). Företaget har ungefär 44 000 anställda och fler än 300 kontor som  stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 95 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Företaget har sju olika affärsområden – Capital Markets, Office Agenecy, Retail Advisory, Industrial & Logistics, Valuation Advisory, Asset Services och Global Corporate Services. Läs mer om CBRE på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu.