Catella Real Estate AG förvärvar handelsfastighet i Barkarby av Aberdeen

Catella Real Estate AG har för fonden Catella Scandia Chances räkning förvärvat en fullt uthyrd centralt belägen handelsfastighet i Barkarby Handelsplats från Aberdeen pan-Nordiska Fond. Fastigheten Säby 3:24 i Järfälla uppfördes 2005 och har en uthyrningsbar area om cirka 6 500 kvadratmeter.

Barkarbyfastigheten angränsar till IKEA och Stockholm Quality Outlet och på fastigheten finns tre byggnader uppförda med tillhörande parkeringsplatser. Samtliga sex butikslokaler är fullt uthyrda till hyresgästerna Babyproffsen, Dormy, Flügger, Marbodal, Sova och Sängjätten. Dormy är ankarhyresgästen och var tidigare ägare och utvecklare av fastigheten innan den såldes till Aberdeen hösten 2006.

Transaktionen skedde i bolagsform och den totala köpeskillingen uppgår till ca 170 MSEK.

CBRE och Kilpatrick Townsend har agerat rådgivare till Catella Real Estate AG medan Aberdeen har haft Tenzing och MAQS som rådgivare. CBRE Basale kommer att ta över förvaltningen av fastigheten.

• barkarby handelsplats
  • cbre sweden - real estate - fastighetsrådgivaren

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2012 års omsättning). Företaget har ungefär 37.000 anställda och fler än 300 kontor som  stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 80 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Företaget har åtta olika affärsområden – Capital Markets, Office Leasing, Retail Advisory, Logistics Advisory, Retail Tenant, Valuation Advisory, Property & Asset Management och Corporate Services. Läs mer om CBRE på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu.