CBRE och Plan International inleder ett partnersamarbete för att hjälpa 135 000 barn i Sierra Leone till en bättre framtid

CBRE, världens största företag inom fastighetsrådgivning, har ingått ett samarbete med Plan International. Målet är att bidra till ett bättre liv för en hel generation barn och ungdomar, med ett särskilt fokus på flickornas situation, i ett av världens fattigaste länder.

Runt om i världen är 65 miljoner flickor uteslutna från skolgång, vilket leder till att de mest marginaliserade och utsatta barnen ofta är just flickor. Om flickor får tillgång till utbildning kan de inte bara öka sina egna möjligheter till ett bättre liv, en högre utbildningsnivå leder även till stora förbättringar för flickornas familjer och närsamhälle, och bidrar på sikt till att bryta fattigdomens onda cirkel.

CBRE:s verksamhet i EMEA-området (Europa, Mellanöstern och Afrika) blir Plan Internationals främsta företagspartner i ett internationellt investeringsprogram som sträcker sig över tre år och omfattar sociala investeringar på 7,4 miljoner euro. Programmet kommer att bidra till att över 135 000 barn – främst flickor – i Sierra Leone får en utbildning. CBRE förbinder sig till att bidra med minst 850 000 euro genom företagsdonationer och donationer från enskilda anställda. Pengarna går till stipendier, bättre skolbyggnader, yrkesutbildning för kvinnliga lärare och assistenter, stöd för barn med funktionshinder samt en kvalitetshöjning av undervisningen på 780 skolor i fem olika distrikt i Sierra Leone. Projektet får även stöd genom den brittiska regeringens internationella biståndsplan, vilket innebär att den brittiska regeringen matchar de bidrag som kommer in från företagssidan.

Sierra Leone är rikt på resurser. Ändå lider landet av en hög statsskuld och utbredd fattigdom bland befolkningen. Landet har också högst barna- och mödradödlighet av alla länder i världen.

Anna Hägg-Sjöquist, generalsekreterare på Plan International i Sverige, säger:

"CBRE har valt att ställa upp i ett avgörande skede, där vi tillsammans kan göra påtagliga insatser för att hjälpa flickor i Sierra Leone att få tillgång till en utbildning av hög kvalitet. Flickor löper större risk att tvingas gå hungriga eller att bli utan den medicin de behöver. Till och med deras utsikter att helt enkelt överleva är sämre än för deras bröder. Om vi kan ge de här flickorna en trygg utbildning innebär det att de slipper utsättas för vanligt förekommande tragedier som barnäktenskap, förlossningar i mycket ung ålder, hushållsslaveri, våld och diskriminering. Det här nya programmet känns mycket lovande, och vi är imponerade över CBRE:s snabba respons och support.

Patrik Kallenvret, VD på CBRE i Sverige, säger:

"Vårt nya samarbete med Plan International är ett centralt led i våra insatser för en socialt hållbar affärsverksamhet. Med det här samarbetet fokuserar vi på ett område där vi känner att vi kan göra en insats som verkligen betyder något. Genom att ta oss an barnfattigdomen kan vi ge miljontals barn som växer upp i dagens Afrika en möjlighet att förverkliga sin potential – här med ett särskilt fokus på flickornas situation. Vi är stolta över att få vara delaktiga i ett så viktigt initiativ som detta."

Sybil Bailor, ansvarig för projektet ”Girl’s Education Challenge Programme” vid Plan International i Sierra Leone, säger:

"Projektet hjälper marginaliserade flickor att få tillgång till en kvalitetsutbildning. På så sätt kan de skapa ett bättre liv för sina familjer. Många barn får börja i grundskolan, men just flickor löper stor risk att tvingas avbryta sin skolgång utan att ha fått en grundläggande utbildning. Det beror bland annat på att flickornas familjer saknar pengar, att de tvingas ingå tvångsäktenskap samt att de blir gravida i tidig ålder. 73 % av flickorna i Sierra Leone slutar skolan redan när de är runt 8–9 år gamla. Vi är mycket stolta över vårt nya samarbete med CBRE, och vi hyllar deras satsning på att hjälpa de här barnen att förverkliga sin potential."

På CBRE har man redan börjat samla in pengar till projektet. I insamlingen deltar 27 länder i hela EMEA-området. Ett led i insamlingen är CBRE:s årliga ”EMEA Charity Bike Ride”, ett cykellopp för välgörenhet som i år går av stapeln i Madrid, Spanien och avslutas i Lissabon, Portugal. Evenemanget pågår mellan den 22 och 26 maj 2014.