CBRE reser till Sierra Leone för att se resultatet av samarbetet med den globala barnrättsorganisationen Plan International

• Den 12-17 mars var åtta anställda från CBRE i Sierra Leone med Plan International för att se de förändringar som företaget har bidragit till sedan samarbetet lanserades 2014.
  • CBREs engagemang är på europeisk nivå och stöttas även av den brittiska regeringen.
  • CBRE-anställda från Sverige, Storbritannien, Belgien, Frankrike, Nederländerna och Spanien besökte under resan skolor där man träffade barn och lärare. De fick även besöka vårdinrättningar som främst har använts för vård vid Ebola-utbrottet.

Sierra Leone är ett av världens fattigaste länder och var ett av de tre länder som drabbades hårdast när Ebola-epidemin bröt ut.

CBREs engagemang i Plan Internationals projekt har säkerställt att tusentals utsatta barn fått stöd under Ebola-epidemin. Med hjälp av CBREs bidrag utformades under epidemin särskilda utbildningsprogram via radio och fler än 22 500 familjer utrustades med soldrivna radioapparater så att barnen kunde delta på sina lektioner oavsett var de bodde.

The Girls Education Challenge, som anordnas av Plan International med stöd av CBRE, har gjort det möjligt för mer än 20 000 flickor från de fattigaste delarna av Sierra Leone att gå i skolan. Programmet, som stöds av den brittiska regeringen genom Department for International Development (DFID) har dessutom förbättrat utbildningen för ytterligare 135 000 flickor och pojkar.

Under resan besöktes därför bland annat CBREs Girls Education Challenge-program i Moyamba och Port Loko-distrikten i Sierra Leone.

Tanya Barron, CEO Plan International UK, kommenterar:
“Tack till CBRE för deras otroliga engagemang, deras team har bidragit med mer än €800 000 till Plan Internationals arbete i Sierra Leone sedan 2014 – vilket har gett nytt hopp för en generation barn och hjälper dem att återuppbygga sina liv.

Vår samarbetspartner CBREs generösa stöd förbättrar kvaliteten på utbildning för flickor och pojkar som kanske annars inte hade fått tillfälle att utbilda sig vilket gör en stor skillnad för deras möjligheter i livet.”

Kristian Sundborn, CBRE Sweden, kommenterar:
“Jag är oerhört tacksam över möjligheten att få följa med till Sierra Leone. Det var en häftig men omtumlande vecka. Tack vare CBREs arbete med Plan International har flickorna i Sierra Leone fått en möjlighet att utbilda sig, men också att distansera sig och förstå vad som är viktigt för att kunna komma vidare i livet.”

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2015 års omsättning). Företaget har ungefär 70 000 anställda och fler än 400 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 250 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Företaget har åtta olika affärsområden – Capital Markets, Office Agency, Retail Advisory, Industrial & Logistics, Valuation Advisory, Building Consultancy, Asset Services och Global Workplace Solutions. Läs mer om CBRE på www.cbre.se eller www.cbre.eu .