Expansion av fysiska butiker är fortfarande avgörande för handeln

Den ökande e-handeln kommer inte att hindra handlarna från att öppna nya fysiska butiker. Detta visar CBRE i den sjunde upplagan av studien “How active are retailers globally”, där 150 stora internationella varumärken medverkat*.

Undersökningen visar att 83 procent av de handlare som ingått i studien inte tänker låta sina expansionsplaner för fysiska butiker under 2016 påverkas av den ökade e-handeln. Här kan man dock se skillnader mellan olika marknader. Endast 22 procent av de tillfrågade ser hård konkurrens från näthandeln som ett hot på marknaden under 2016. Av de tillfrågade, har 17 procent av återförsäljarna stora ambitioner och vill under året öppna fler än 40 nya butiker (jämfört med 9 procent år 2015). De allra flesta (67 procent) planerar att öppna upp till 20 nya butiker.

Bojan Ticic, Director på CBRE i Sverige, kommenterar: “Trots en viss ekonomisk osäkerhet i kombination med näthandelns frammarsch är det fortfarande avgörande för handlarna att ha en fysisk butik på strategiska platser. Här finns fortsatt ett behov att skapa en känslomässig samhörighet med kunderna. Att gå in i en butik, röra vid en vara och uppleva den känslan som kan förknippas med ett specifikt varumärke är fortfarande en viktig faktor. Butiken är en viktig del av köpupplevelsen och idag fyller butiken flera olika funktioner, alltifrån att beställa varan online och hämta den i butik till att granska och prova varan.”

Trots de positiva rubrikerna förblir handlarna “försiktigt optimistiska” under 2016. På frågan om vad de ser som störst risk inför det kommande året svarade de flesta, ungefär som förra året, att ökande fastighetskostnader (56 procent) och oklara ekonomiska utsikter (42 procent) är stora bekymmer.

Traditionell gatuhandel (76 procent) och regionala köpcentrum (72 procent) angavs som de mest populära formerna för expansion. Handel knuten till resecentrum, som flygplatser och tågstationer, blir dock allt mer intressant.

*Baserade i Amerika, Asien och EMEA.