Kontorsvakanserna sjönk ytterligare under första kvartalet

Stockholm den 20 april 2012 – CBRE:s rapport Sweden Property Q1 2012 visar att under första kvartalet i år sjönk vakansgraden för kontor i CBD både i Stockholm och i Göteborg. För Stockholm CBD sjönk vakansgraden marginellt till 5%, för Göteborg CBD noterades nästan en halv procentenhets minskning, ner till under 3.5%.

”Den mycket låga vakansgraden i Göteborgs CBD på knappt 3.5% gör att hyresnivåerna har pressats uppåt. Vi bedömer hyresnivån för moderna lokaler med bra läge i Göteborg till 2 400 kr/kvm och år. Det har noterats allt fler avtal över 2 500 kr/kvm och enstaka ända upp på 3 000 kr/kvm. För Stockholm bedömer vi att nivån är oförändrad i CBD om 4 400 kr/kvm och år. Områdena utanför CBD i Stockholm visar på oförändrade hyresnivåer alternativt en lätt hyresuppgång.” säger Pernilla Arnrud Melin, Head of Research CBRE Sverige.

”Vi upplever ett stort tryck framförallt efter lokaler mellan 400 och 600 kvm i Göteborg CBD. Företag som redan sitter i området vill sitta kvar alternativt har behov av att expandera. Då utbudet av centrala kontorslokaler är begränsat ser vi att hyresnivåerna höjs som en naturlig följd. Vi ser även att större företag vill flytta närmre stan, att WSP väljer att flytta sitt regionkontor från Gamlestan till NCC:s nybygge på Ullevigatan är ett exempel. Dessa trender tror jag kommer att hålla i sig om det inte händer något avgörande i världsekonomin.” säger Lotta Walldén, Senior Director på Office Leasing i Göteborg.

• sweden property q1
  • vakansgrad

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2011 års omsättning). Företaget har ungefär 29.000 anställda och fler än 300 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.
I Sverige har CBRE två kontor, i Stockholm och Göteborg, där vi är runt 50 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Vi har sex olika affärsområden – Capital Markets, Office Leasing, Retail & Logistics Advisory, Retail Tenant, Valuation Advisory, Research och Corporate Services. Läs mer om oss på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu