Nya logistikmarknader förväntas att tillkomma och andra försvinna i Stockholmsområdet

CBRE:s rapport Sweden Property Q3 2012 visar att det är stark efterfrågan på nya logistikområden. Infrastrukturutvecklingen i Stockholmsområdet inklusive ”Förbifart Stockholm” hjälper till att skapa nya logistikområden. I dagsläget får logistikområdena närmast tull i Stockholm ut en medelhyra för prime om 1 000 kr/kvm och år men det finns risk att dessa områden på sikt kommer att försvinna. Om man ser till områdena längre ut sjunker hyresnivåerna.  Även logistik i Göteborg står sig starkt, där ligger medelhyran för prime på 700 kr/kvm och år.

”Framtida miljökrav sätter en press på fastighetsägarna att utveckla och effektivisera sin mark. De pågående infrastrukturella projekten kommer att ändra noderna. Jag tror att Upplands-Bro kommer att bli nästa högpresterande logistikområde och att Märsta/Rosersberg kommer att stå sig ännu starkare än idag” säger Magnus Hammar, Head of Retail & Logistic på CBRE.

”Vi har varit aktiva i försäljningar av närmare 150 000 kvm logistikyta varav 50 % i Göteborg och intresset från investerare har varit stort. Det rör sig om både utländska och inhemska aktörer. Yielderna har under senaste halvåret sjunkit något och är nu nere på 6,5 procent. Rätt logistikfastigheter är en investeringsform med mycket tilltalande avkastning i relation till risk och andra investeringsslag” säger Karl Persson, Senior Director, Captial Markets på CBRE.

• logistikmarknaden
  • logistikfastighet
  • uthyrning

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2011 års avkastning). Företaget har ungefär 29.000 anställda och fler än 300 kontor som stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.
I Sverige har CBRE två kontor, i Stockholm och Göteborg, där vi är runt 50 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Vi har sex olika affärsområden – Capital Markets, Office Leasing, Retail & Logistics Advisory, Retail Tenant, Valuation Advisory och Corporate Services. Läs mer om oss på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu