Rekordår för transaktioner i Göteborg

Aldrig tidigare har Göteborg uppvisat en så hög transaktionsvolym som under 2014. Transaktionsvolymen uppgick till drygt 14 mdkr. Detta att jämföra med 2013 års volym om ca 4,9 mdkr eller den tidigare rekordvolymen från 2006 om ca 9 mdkr. Detta stärker med råge Göteborg som den näst största transaktionsmarknaden i Sverige och beaktat den totala fastighetsstocken är detta ett kvitto på att Göteborg är en högst likvid storstadsregion med ett brett spektra av investerare. Noterbart är att investerarna är både lokala, nationella och internationella. Övrigt noterbart är att det bara är en affär över 1 mdkr (Volvos försäljning till Söderport) vilket visar att mängden affärer i numerärer också varit ovanlig hög.

Bland de största köparna kan nämnas Söderport, Balder, Niam, Victoria Park samt Stena Fastigheter.

Karl Persson, vice VD på CBRE i Sverige, kommenterar: ”Med en marknadsandel om knappt 50% av de fastighetsaffärer som inkluderar säljrådgivare i Göteborg har CBRE:s transaktionsteam vuxit under året och fortsätter även nästa år. Från och med årsskiftet mönstrar Capital Markets sju personer stationerade i Göteborg och vi siktar på att växa ytterligare.”

CBRE Group Inc. är världens största företag inom fastighetsrådgivning med huvudkontor i Los Angeles, USA (baserat på 2013 års omsättning). Företaget har ungefär 44 000 anställda och fler än 300 kontor som  stödjer fastighetsägare, investerare samt hyresgäster över hela världen.

I Sverige har CBRE kontor i Stockholm och Göteborg med runt 95 anställda. CBRE i Sverige erbjuder strategisk rådgivning och tjänster inom ett flertal områden – fastighetstransaktioner, hyresgästrepresentation, förvaltning, uthyrning och utveckling, samt värdering. Vi arbetar även med research och erbjuder konsulttjänster. Företaget har sju olika affärsområden – Capital Markets, Office Agency, Retail Advisory, Industrial & Logistics, Valuation Advisory, Asset Services och Global Corporate Services. Läs mer om CBRE på våra webbsidor, www.cbre.se eller www.cbre.eu.