Generaldirektörer för krisberedskapsmyndigheter i Östersjöregionen träffas i Stockholm för att diskutera hur regionen kan göras säkrare

Den 7 och 8 maj 2018, träffas generaldirektörer för krisberedskapsmyndigheterna i Östersjöregionen i Stockholm. Generaldirektörerna träffas årligen för att uppdatera varandra om den senaste utvecklingen i den egna nationella kontexten, och för att diskutera potentiella områden för samarbete mellan länderna. Årets möte år det sextonde i ordningen.

Sverige har ordförandeskapet i Östersjöstaternas råd (CBSS) 2017 – 2018, vilket också innebär svenskt ordförandeskap i CBSS-nätverket för krisberedskap. Det innebär att årets möte kommer att ledas av MSB:s nya generaldirektör Dan Eliasson. Ambassadör Hans Olsson, ordförande för CBSS Committee of Senior Officials (CSO), under det svenska ordförandeskapet i CBSS, kommer att hålla ett välkomstanförande och öppna mötet. Även generaldirektören för Sekretariatet för Östersjöstaternas råd, Ambassadör Maira Mora, kommer att tala under mötets öppnande.

Under förra årets möte mellan generaldirektörerna, som ägde rum i Keflavik, under det isländska ordförandeskapet, togs ett väldigt viktigt steg för att öka samarbetet mellan krisberedskapsmyndigheterna i Östersjöregionen. Alla elva medlemsländerna enades om åtta prioriterade områden där ökat samarbete bör främjas. De prioriterade områdena presenterades i ett positionsdokument som antogs av mötet. I år kommer alla länder att rapportera hur de har tagit sig an arbetet med de olika områdena under det gångna, samt diskutera hur samarbetet kan stärkas ytterligare.

Under årets möte kommer det att läggas särskilt fokus på att diskutera ökat samarbete inom området för hantering av farliga ämnen. Ett förslag är att årliga forum bör äga rum där syftet är att utbyta erfarenheter, kunskap och knyta kontakter mellan sektorer och nivåer, samt mellan länderna.

De länder som kommer att vara representerade under årets möte är Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Ryssland, Sverige och Tyskland.

• Crime, Law, Legal affairs

• östersjön
  • krisberedskap

The Council of the Baltic Sea States (CBSS) is an inter-governmental organisation, building collaboration and trust in the Baltic Sea Region since 1992. The Members of the Council are Denmark, Estonia, Finland, Germany, Iceland, Latvia, Lithuania, Norway, Poland, Russia, and Sweden, as well as the European Union. The CBSS provides a platform for governments, organisations, communities, and people to build and strengthen partnerships. The Presidency of the Council rotates among the Member States annually. Sweden currently holds the Presidency of the Council of the Baltic Sea States 2017-2018.