Margot Wallström möter Östersjöregionens utrikesministrar

Östersjöregionens elva utrikesministrar och den Europeiska Unionen möts i Jurmala, Lettland den 3 juni för ett avslutande högnivåmöte under Lettlands ordförandeskap i Östersjöstaternas råd (CBSS). Utrikesminister Margot Wallström företräder Sverige under mötet.

Under mötet kommer man bland annat att diskutera hur man ska kunna balansera politisk dialog och praktiskt samarbete i Östersjöregionen, samt den pågående reformen av Östersjöstaternas råd. Reformen ska fullföljas under det kommande danska ordförandeskapet med hjälp av en strategi som kommer att undertecknas under högnivåmötet.

Målet med reformen är att den ska gagna hela Östersjöregionen genom att säkra ett mer koordinerat och strategiskt samarbete i regionen. Detta är viktigt för att vi tillsammans ska kunna hitta innovativa, kostnadseffektiva och nödvändiga lösningar till klimatförändringarna, hållbara ekonomier, arbetsmarknadstillväxt och en säker och trygg region – områden som Östersjöstaternas råd arbetar med genom praktiskt samarbete i regionen.

Utrikesministrarna kommer också att diskutera och förnya stödet för Östersjöstaternas råds projektfond, Project Support Facility (PSF). Fonden stärker regionen och kommande generationer genom att ge bidrag till olika projekt ledda av organisationer, NGOs och aktiva medborgare.

Danmark tar i början av juli över ordförandeskapet för Östersjöstaternas råd.

Följ högnivåkonferensen på Twitter: @CBSSsecretariat

När: måndag 3 juni klockan 11:30 (lokal tid Lettland)

Plats: Hotel Lielupe, Jurmala, Lettland

Ackreditering:

Journalister och media som är intresserade av att bevaka högnivåmötet kan ackreditera sig genom att maila pressenheten vid Lettlands utrikesdepartement senast 30 maj: media@mfa.gov.lv

• Politics

• edgars rinkevics
  • högnivåkonferens
  • utrikesdepartementet
  • östersjörådet
  • margot wallström
  • denmark
  • danmark
  • lettland
  • latvia
  • council of the baltic sea states
  • high level meeting
  • #rigaroadmap
  • högnivåmöte
  • östersjöstaternas råd

The Council of the Baltic Sea States (CBSS) is an inter-governmental organisation, building collaboration and trust in the Baltic Sea Region since 1992. The Members of the Council are Denmark, Estonia, Finland, Germany, Iceland, Latvia, Lithuania, Norway, Poland, Russia, and Sweden, as well as the European Union. The CBSS provides a platform for governments, organisations, communities, and people to build and strengthen partnerships. The Presidency of the Council rotates among the Member States annually. Latvia currently holds the Presidency of the Council of the Baltic Sea States 2018-2019.