Risk för avmattning i företagens åtgärder för avskogningen

8 december 2015: Sju av tio företag har åtaganden att ta itu med avskogning med få översätter dessa till meningsfulla åtgärder. Den internationell, icke-vinstdrivande organisation CDP har publicerat den Global Forest Report 2015 på uppdrag av 298 investerare med US$19 biljoner i tillgånger. CDP analyserar information från 171 av världens största företag för att fastställa hur de hanterar fyra viktiga varor som är kopplade till avskogningen: nörkreatur produkter, palmolja, trävaror och soja.

Rapporten "Realizing zero-deforestation: Transforming supply chains for the future" lanserats under helgen på den Global Landscapes Forum i Paris. Resultaten tyder på att det finns en utbredd förståelse för de affärsmässiga argumenten för åtgärder, med nästan 90% av företagen som identifierar kommersiella möjligheter från att ta itu med avskogning.

Utan relevanta strategier och upphandlingspolitik genomförs inte åtaganden tillräckligt snabbt. Hälften av företagen med åtaganden att köpa certifierad soja har ännu inte fått någon i sina leveranskedjor. Detta är också fallet för palmolja för över en fjärdedel (26%) av företagen.

Den stora majoriteten av globala avskogningen är ansluten till jordbruket, och dessa fyra råvaror hamnar i utbredda produkter från choklad till biobränslen. Företag ser redan finansiella påverkan från produktionen av dessa varor, inklusive skador på varumärkets värde, högre driftskostnader från regulatoriska eller renommérisker.

Tre nordiska företag har fått toppbetyg i CDPs Global Forest Report. Metsä Board, SCA och Tetra Pak har visat en avskogning riskhanteringsstrategi som är väl integrerat i hela sin verksamhet och har en detaljerad förståelse av avskogningsrisker och -effekter.

Rapporten "Realizing zero-deforestation" och 2015 resultat från CDPs skogsprogram finns här

For media information:

CDP
Kharunya Paramaguru
Communications executive
+ 44 (0) 20 3818 3916
+ 44 (0) 7798 3613577
kharunya.paramaguru@cdp.net

Global Landscapes Forum
Susan Tonassi
Senior Associate, burness communications
stonassi@burness.com

• Företagsinformation

• emissions
  • carbon disclosure project
  • cdp
  • miljöredovisning
  • klimatredovisning
  • klimat
  • skogar

Om CDP Europe

CDP Europe är en del av CDPs globala nätverk, en internationell, icke-vinstdrivande organisation som tillhandahåller det globala systemet för företag och städer för att mäta, hantera och dela viktig miljöinformation. CDP arbetar med marknadskrafterna, bland annat 822 institutionella investerare med tillgångar över €86 biljoner, för att motivera företag att rapportera deras inverkan på miljön och naturresurserna och vidta åtgärder för att minska dem. Mer än 5.500 internationella företag, varav nästan 1.800 i Europa, delade miljöinformation genom CDP i 2015. CDP har väldens största databas över företagens egna beskrivning av hur verksamheten påverkas av klimatförändringar samt vatten- och avskogningsrelaterade risker och sätter dessa insikter i centrum för strategiska affärs, investeringar och politiska beslut. Besök www.cdp.net/europe eller följ oss @CDP för ta reda på mer.

Catherine von Altheer

Presskontakt Communications manager Communications +44 (0) 7794 003 903