Webbstrategi för Medvind IT

Celebration genomförde två stycken workshops med Medvind. Under workshop nummer ett fick Medvind själva berätta om sin verksamhet och sitt erbjudande samt hur man idag jobbar med sina kunder och hur man hittar nya kunder. Vi pratade om bransch, konkurrenter och liknande  i Medvinds omvärld.  Genom att titta på nuvarande sajt, statistik för den och den bild man idag har av syfte och målgrupper fick vi en god bild av nuläget. Utifrån detta diskuterade vi sedan vad vi ser för primärt syfte för webbplatsen i den närmsta framtiden, resonerade om de olika målgrupperna och deras behov och syfte med besök på webbplatsen och hur vi kunde tillgodose detta.

Utifrån Medvinds affärsstrategi och allt underlag från workshopen formulerade vi sedan en webbstrategi för Medvind innehållande nyckeltal och målsättningar för framtida uppföljning.

Workshop nummer två hade som syfte att ge oss underlag inför att ta fram ett kommunikationskoncept och design för en ny webbplats åt Medvind. Under den workshopen avhandlade vi Medvinds värdegrund, deras bild av hur de är och vill uppfattas, vad olika tonalitet, färger och bildspråk ger för signaler med mera. Vi tittade också på exempel och sajter som vi gillar eller inte gillar, sett till utseende eller funktion.

Med bas i arbetet under workshop nummer två tog vi fram en grafisk profil, ett bildspråk för ikoner och illustrationer samt en komplett informationsstruktur och design för webbplatsen.

Under mars-maj 2012 pågår produktion av den nya webbplatsen och en kundarea med ärendehantering för Medvinds support.

• Webbmedia

• celebration
  • webbplats
  • informationsstruktur