Internationellt möte med Celiakiförbunden i Europa

Svenska Celiakiförbundet har besökt den internationella organisationen AOECS (Association of Coeliac Societies) årliga möte i Irland. Bland annat uppmärksammades ett stort projekt kring vad det kan ha för psykologisk påverkan att leva med celiaki.

AOECS är en paraplyorganisation för Europas 38 celiakiförbund, som bland annat samarbetar kring licensiering för glutenfria produkter. Svenska Celiakiförbundets ordförande Bengt Eriksson, generalsekreterare Christina Ralsgård och licensansvarige Jesper Lindström fanns på plats för att delta i omröstningar, lyssna på föredrag och tala samarbete med kollegor från övriga Europa.

På plats fanns också bland andra Jeanine Holmgren, VD på Fria Bröd (längst till vänster i bild) och Anneli Ivarsson, docent och överläkare, epidemiologi och global hälsa, Umeå universitet och Västerbottens läns landsting (till höger i bild).

En av föreläsningarna vid mötet avhandlade det finska förbundets tre år långa projektarbete om celiakins psykiska påverkan.

– Celiaki är en fysisk åkomma men blir mer och mer psykologisk, det är ett socialt experiment som man måste leva med varje dag av sitt liv. Många tycker att det känns bra i början men får en chock när den insikten kommer, säger generalsekreterare Christina Ralsgård.

Medlemsförbunden diskuterade också fördelningen av eventuellt överskott från licensieringsintäkterna till AOECS ska fördelas. Resultatet blev att en arbetsgrupp ska tillsättas för att utreda saken.

Nästa möte hålls den 8 september 2016 i Warszawa, Polen.

• aoecs
  • licensiering