Vi kräver ekonomisk ersättning för alla med celiaki

Alla som har celiaki borde ha rätt till en merkostnadsersättning för sin glutenfria kost. Det skriver Svenska Celiakiförbundets generalsekreterare Christina Ralsgård i en debattartikel på webbsajten SVT Opinion idag.

Diskussionerna om glutenfri kost pågår just nu i medierna. Artiklar i de stora dagstidningarna och inslag i tv och radio har behandlat ämnet om en glutenfri kost är nyttigare och mer hälsosam, eller mest bara en trendig diet.

Men för alla med sjukdomen celiaki är den glutenfria kosten inget val. Att äta strikt glutenfri kost är tvärtom ett måste genom hela livet för alla med celiaki, för att undvika inflammation i tunntarmen. Läkare som ställer diagnosen celiaki ordinerar sina patienter att äta glutenfri mat resten av livet.

– Att äta glutenfria produkter kan alltså jämföras med att köpa medicin för en person med annan sjukdom, skriver Christina Ralsgård.

Många glutenfria produkter är avsevärt dyrare än motsvarande livsmedel som innehåller gluten. Glutenfritt mjöl och glutenfri pasta kostar till exempel ofta mer än dubbelt så mycket som motsvarigheterna med gluten. Att äta glutenfri kost är alltså dyrt. Trots det så har de flesta vuxna med celiaki i Sverige i dag ingen rätt till någon subvention eller ersättning för den glutenfria maten.

– Vi blir kontaktade av människor som är förtvivlade för att de inte vet hur de ska ha råd att äta glutenfri mat. Det är dags att alla vi med celiaki får en skälig ersättning, skriver Christina Ralsgård i debattartikeln.