Celiaki – från en ovanlig barnsjukdom till ett folkhälsoproblem

­

Celiaki (att inte tåla gluten) är en sjukdom som ökar markant. Från att ha varit en ovanlig sjukdom som endast barn fick, är det numera en som allt fler får, såväl barn som vuxna. Celiaki ökar i hela västvärlden men underligt nog verkar den öka särskilt mycket i Sverige. Varför?

Vad orsaken till ökningen är, är en fråga som sysselsätter celiakiforskare i hela Sverige. Tisdagen 27 januari 2009 samlas forskare, läkare och dietister för att bland annat fördjupa sig i frågan på seminariet "Celiaki - Från en ovanlig barnsjukdom till ett folkhälsoproblem". Arrangörer är Celiakiarbetsgruppen i samarbete med Svenska Barnläkarföreningens sektion för gastroenterologi, hepatologi, och nutrition. Seminariet hålls på Grand Hotel, Stockholm i Spegelsalen med start kl. 09:00.

-Vi måste söka svar på hur det kommer sig att celiaki ökar i Svenska befolkningen och om sjukdomen kan förebyggas och i så fall hur. Viktigt är också hur man kan minska mörkertalet och underlätta livet för dem som fått sjukdomen, säger Anneli Ivarsson, docent och ordförande i Celiakiarbetsgruppen.

Vid en studie gjord vid Umeå Universitet 1995 såg man att 5,3 av 1000 hade celiaki. När man några år senare screenade 12-åringar för celiaki såg man att det ökat till 29 av 1000 (ETICS- studien).

-Vi är mycket oroliga för att fler och fler får celiaki, säger Anette Jansson, generalsekreterare på Svenska Celiakiförbundet. Allmänhetens uppfattning är att det är en lättbehandlad sjukdom som endast kräver en kostomläggning men forskning visar att det är tungt att leva med celiaki såväl socialt som ekonomiskt. Vuxna får en orättvis och snål kontantersättning för de merkostnader som sjukdomens behandling kräver; glutenfria ersättningsprodukter är dyra.

För mer information kring seminariet och celiakiforskning, kontakta:

Anneli Ivarsson, barnläkare, docent. Umeå Universitet, 070-355 77 46, anneli.ivarsson@epiph.umu.se

Anette Jansson, generalsekreterare. Svenska Celiakiförbundet, 070-720 29 08,

anette.jansson@celiaki.se

Anna Myléus, doktorand mötesarrangör. Umeå Universitet, 070-573 27 97, anna.myleus@epiph.umu.se

Celiaki är idag en av de vanligaste kroniska kostrelaterade sjukdomarna i Sverige, och innebär att man inte tål gluten, proteinet i vete, råg och korn. Behandlingen är att undvika all mat som innehåller gluten under resten av sin livstid. Idag finns det 45 000 som har diagnos men mörkertalet är stort. Man befarar att ytterligare 45 000 människor ännu inte har fått en diagnos och behandling. Läs mer på celiaki.se eller www8.umu.se/phmed/epidemi/celiaki/etics/

• Sjukdomar

• etics