Stort expertmöte om celiaki i Stockholm

Sjukdomen celiaki, även kallad glutenintolerans, blir allt vanligare. Sverige är idag det land i västvärlden som har högst andel personer med celiaki. Nu samlas ledande forskare, läkare, sjuksköterskor och dietister till ett möte i Stockholm för kunskapsutbyte om sjukdomen.

- Celiaki är numera en vanlig sjukdom som drabbar alla åldrar och det är viktigt att öka kunnandet om orsaken till sjukdomen och hur den skulle kunna förebyggas, säger Anneli Ivarsson, docent vid Umeå universitet och överläkare inom Västerbottens läns landsting, samt ordförande i Arbetsgruppen för celiaki,  arrangören bakom mötet i Stockholm.

I Sverige finns ett världsunikt register som kartlägger celiaki hos barn och ungdomar. Ansvaret för registret ligger hos Arbetsgruppen för celiaki, som består av barnläkare från hela Sverige och som verkar inom Svenska barnläkarföreningens sektion för gastroenterologi, hepatologi och nutrition. Registret administreras från Umeå universitet med Anneli Ivarsson som huvudansvarig.

Alla läkare som ställer diagnosen celiaki hos barn och ungdomar bör rapportera nya fall till celiakiregistret. Syftet är att kartlägga och följa utvecklingen över tid, samt möjliggöra forskning. Vetenskapliga studier kring celiaki bedrivs fortlöpande med registret som underlag.

Arbetsgruppen för celiaki bjuder nu in läkare, sjuksköterskor och dietister från landets rapporterande kliniker till ett heldagsmöte i Stockholm 27 mars med föreläsningar och diskussioner om det senaste kunskapsläget och forskningen.

- Många med celiaki vet inte om att de har sjukdomen så vi inom vården måste bli ännu bättre på att upptäcka celiaki, säger Anneli Ivarsson.

Arrangör av mötet 27 mars är Arbetsgruppen för celiaki inom Svenska Barnläkarföreningens sektion för gastroenterologi, hepatologi och nutrition.
Svenska Celiakiförbundet hjälper till med praktiska arrangemang kring mötet.
Fria Bröd är huvudsponsor. Thermo Fisher Scientific är sponsor.

För frågor eller intervjuer med någon av deltagarna vid mötet, var vänlig kontakta:

Anna Maria Schröder, ombudsman och pressekreterare Svenska Celiakiförbundet:
076-677 76 90, anna.maria.schroder@celiaki.se

• forskning

Svenska Celiakiförbundet är intresseorganisationen för alla som har sjukdomen celiaki (även kallad glutenintolerans).

Förbundet företräder också laktosintoleranta, samt de som inte tål mjölk - eller sojaprotein. Celiakiförbundet arbetar för att öka kunskapen i samhället om dessa diagnoser.
Målsättningen är att våra medlemmar ska kunna leva ett så friskt liv som möjligt och ha tillgång till livsmedel fria från gluten, laktos, mjölk – eller sojaprotein.
Förbundet har 24 000 medlemmar i ca 30 läns- och lokalföreningar.