Cellip stödjer svenska universitet och högskolor

Nu släpper telebolaget Cellip ett högteknologiskt och gratis stöd till svenska IT-universitet, högskolor och gymnasier. Syftet är att öka kunskapsnivån i Sverige kring de senaste landvinningarna för IP-telefoni, ett område där Sverige ligger i absolut framkant.

- Vi kommer att använda detta, säger Robert Andersson, kursansvarig på Högskolan väst, en av de första skolorna att nappa på erbjudandet.

- Det här är en möjlighet för institutioner som till exempel Chalmers och KTH att utföra utbildning inom SIP-trunk-teknologin på högsta och mest konkreta nivå. Vi går in som sponsor till de olika laboratorierna och kurserna och ger kostnadsfritt varje utbildningsinstans upp till fem telefonnummer att använda i utbildningen, säger Esko Airas, VD Cellip.

Dessa kan användas på flera sätt. För att registrera IP-telefoner, mobiler och mjukvarutelefoner (s.k. softphones) eller SIP-trunkar att ansluta till t.ex. Asterisk eller Cisco men också andra telefonväxlar att användas i laborationer eller i annat undervisningssyfte.

- Eleverna kommer till och med att kunna ringa ut gratis, fortsätter Esko Airas. Cellip sponsrar ett antal samtal om det samtidigt framgår att det är Cellips tjänst som används

Följande ingår i Cellips IP-telefoniskollösning för undervisningssyfte:

• 100 kr ringpott/månad
  • 5 linjer/kanaler mot telefonnätet
  • 5 telefonnummer
  • Enkel administration via Mina sidor
  • Accessoberoende tjänst, kunden använder valfri internetleverantör

Villkor
Kursansvarig ansvarar för att det är en verklig kurs och trunken inte används till något annat än i undervisningen. I kursmaterialet skall det framgå att trunken kommer från telefonioperatören Cellip. Telefonnummer går inte att portera ut från Cellip. Trunken är tillgänglig i 12 månader från beställning (förlängning är möjlig och sker genom mejl till Cellip). Cellip har rätt att stänga av trunken utan förvarning om användningen är onormal eller på något sätt stör Cellips system.

Tfn: 08-55801037, e-post: esko.airas@cellip.com