Nu startar teleupproret

Först kom energiupproret mot energibolagens prissättning. Nu vill telefonoperatören Cellip starta teleupproret mot de att de stora mobiltelefonileverantörerna har ett debiteringsintervall på 10 sekunder istället för att tillämpa sekunddebitering.

I kampen om mobilabonnenter sänker de stora telebolagen sina minutpriser. Men vad som inte nämns lika ofta är att detta finansieras med ett tio sekunder långt debiteringsintervall för företag och betydligt längre, ofta 60 sekunder, för privatkunder.

-
Det betyder att företag får betala för 20 sekunder även om mobilsamtalet egentligen bara är 11 sekunder långt, säger Esko Airas, VD på Cellip. För att kunna ge exempel på vad det skulle leda till räknade vi lite på Post- & Telestyrelesens senaste siffror om Telia och Tele2 och kom fram till att de årligen kan överdebitera sina företagskunder 135 miljoner konor. Samtidigt kan de trycka ner minutkostnaden för att se attraktivare ut än vad de är.

För att sprida budskapet drar Cellip nu igång en aktion på Facebook för alla som vänder sig mot de stora företagens debiteringsintervall. Parallellt med detta lanseras en sajt som berättar mer om situationen.

- Vi tycker att alla ska vara tydliga och sekunddebitera samtalen. Vi började planera en kampanj om de nio sekunder som skiljer oss från våra konkurrenter och ju mer vi tänkte på det desto viktigare kändes det att fokusera mer på att informera om vad som pågår, säger Esko Airas. Vi tror att ett teleuppror har förutsättningar att lyckas eftersom företag vill betala för vad de nyttjar istället för i nio sekunder extra för samtalet efter att de lagt på luren.

- Hur skulle det se ut om allt avrundades uppåt, om t.ex. alla i OS-finalen på 100 meter alltid sprang 10 sekunder blankt?

Besök gärna:
www.facebook.com/pages/Cellip-AB/151691551553163?v=wall
www.cellip.com/9sekunder

Esko Airas på esko.airas@cellip.com eller 08-55 80 10 37

Cellip AB är Sveriges snabbast växande IP-telefonioperatör, registrerad i Sverige och Finland. Cellip utvecklar smarta och prisvärda kommunikationslösningar för såväl mobil som fast telefoni. Se även www.cellip.com