Cementa stödjer heroisk insats i kampen mot ebola

Ebola är en av de mest smittsamma och dödligaste sjukdomarna i världen. Kampen för att begränsa utbrottet av ebola fortsätter. Cementa har därmed beslutat att skänka 200 000 kr till Läkare Utan Gränser. Läkare Utan Gränser är på plats i utbrottsområdena och arbetar aktivt med att bekämpa utbrottet. En heroisk insats som Cementa vill stödja.

Epidemin i Västafrika har utvecklats till det största och geografiskt mest utspridda ebolautbrottet genom tiderna. Det krävs många medarbetare för att få bukt med denna internationella hälsokris. Sjuksköterskor, läkare, hygienister, hälsoinformatörer, logistiker och administratörer behövs för att bekämpa ebola. De länderna som har drabbats behöver resurser och expertis från omvärlden för att kunna klara epidemin. Cementa har tidigare fördelat julgåvan till välgörenhet på flera organisationer men har nu beslutat stödja organisationen Läkare Utan Gränser i kampen mot ebola.

− Vi ser detta som en chans att aktivt stödja den heroiska insats som Läkare Utan Gränser nu gör i kampen mot ebola. Behovet av det stöd som Läkare Utan Gränser kan bistå med ser vi som något vi måste stödja, säger Magnus Ohlsson, Vice VD och marknadsdirektör på Cementa AB.

− Vi är väldigt tacksamma för bidraget från Cementa. Gåvor från privatpersoner och företag är en förutsättning för att vi ska kunna finnas på plats där vi behövs mest. Läkare Utan Gränser fortsätter sitt arbete med att ge vård till de som insjuknat i ebola i Liberia, Sierra Leone och Guinea, säger Anna-Karin Modén, Insamlingsansvarig i Sverige.

• läkare utan gränser
  • msf

Cementa AB är ett av Sveriges största byggmaterialföretag och ingår i den internationella koncernen HeidelbergCement som har cirka 52 000 medarbetare i fler än 40 länder. Cementa tillverkar och marknadsför cement samt erbjuder kunskap om användning av cementbaserade produkter. Cementa står för en nollvision vad gäller utsläpp av koldioxid sett till cementprodukternas livstid. En nollvision kring koldioxidutsläpp för cement bygger på tekniksprång, vardagseffektivisering och livscykelperspektiv. Läs mer på www.cementa.se.