Cementas julgåva går i år till barns rätt till en trygg uppväxt

Under hösten visade svenska folket ett enormt engagemang i den pågående flyktingkatastrofen. Men det finns mycket kvar att göra. Cementa skänker varje år en julgåva till olika välgörenhetsorganisationer och i år går pengarna till SOS Barnbyar.

− Vi ser detta som ett tillfälle att stödja något viktigt och som alltid borde vara aktuellt. Att barn ska få en trygg uppväxt, ett hem och ett sammanhang. SOS Barnbyar kan erbjuda just detta och här vill vi bidra, säger Magnus Ohlsson, Vice VD och marknadsdirektör på Cementa AB.

60 miljoner människor runt om i världen är just nu på flykt från krig och katastrofer. Utöver detta lever över 2 miljarder människor under fattigdomsgränsen på 1,25 dollar per dag.
− Engagemanget som svenska folket visade under hösten i den växande flyktingkatastrofen var fantastiskt. Men vi kan inte sluta nu. När hjälpgalorna tystnat och människor börjat glömma, det är då vi behövs som mest. Därför är Cementas julgåva ett otroligt viktigt bidrag i kampen för en mer medmänsklig värld, säger Catharina Gehrke, generalsekreterare för SOS Barnbyar.