Multicem - Markstabilisering med lägre koldioxidutsläpp

Cementa lanserar under 2015 ett nytt bindemedel för markstabilisering på den svenska marknaden. Detta som ett led i fortsatt produktutveckling mot bättre produkter med högre miljöprofil utifrån Cementas nollvision kring koldioxidutsläpp.

Bättre miljöprofil och bra stabiliseringsegenskaper
Multicem är en blandning av CKD (Cement Kiln Dust, en biprodukt vid cementtillverkning) och cement från Cementas produktion. Produkten har motsvarande egenskaper och inblandningsmängd som Kalkcement (KC).

Fördelarna med Multicem jämfört med Kalkcement är att koldioxidutsläppen är cirka 500 kg lägre per ton färdig produkt och vid tillverkningen används mindre jungfruliga material i och med att kalken är utbytt mot CKD. Lägre koldioxidutsläpp tillsammans med mindre andel kalksten ger en produkt med en bättre miljöprofil.

Multicem har i cirka 10 år tid använts i Norge av bland annat Jernbaneverket och Vegvesendet med mycket stor framgång.

Många användningsområden för Multicem
Multicem används för att reducera sättningar och förbättra stabiliteten. Metoden används även som jordförstärkning för väg- och järnvägsbanker, slänter, schakter samt vatten- och avloppsledningar.

Multicem är ett intressant alternativ till traditionell KC-blandning. Provresultat från pelarsondering i fält och labbförsök som jag tittat på för Multicem jämfört med traditionell KC 50/50 visar att produkterna ger likvärdig hållfasthetstillväxt, sägerGeologen Marcus Dahlström på Inhouse Tech Getoeknik AB

Mikael Dellhammar, projektchef och ansvarig för Multicem på Cementa: Det är spännande att lansera en miljövänligare produkt som Multicem. Den ligger helt i linje med Cementas Nollvision och är ett stort steg i rätt riktning.

Under vintern 2015 kommer Multicem att lanseras i Sverige och mer information angående produkten finns på www.cementa.se

Niklas Magnusson, kommunikatör på Cementa AB
Tel. 08 – 625 68 13 och E-post niklas.magnusson@cementa.se