Ny teknik och betong möjliggör lägre belastningar i städernas smarta energinät

Kan betong vara lösningen när nya energismarta hus byggs? Det tror E.ON och Cementa och inleder därför ett forskningssamarbete under tre år tillsammans med Lunds tekniska högskola och Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Allt för att utveckla ny teknik och nya energisystem för värmetröga hus till framtidens smarta städer.

Framtidens bostadsbyggande står inför stora utmaningar när det gäller energieffektivitet. De tunga betongstommarnas värmelagrande egenskaper är en viktig del i framtidens smarta städer och just dessa positiva betongegenskaper är det som kommer utvärderas i detta forskningsprojekt.

– Det är känt idag bland fastighetsägare och beställare att tung betongstomme ger ett bra inomhusklimat och lägre energianvändning. Men i klimatriktigt bostadsbyggande är det väl så viktigt att minimera energileverantörernas effekttoppar, som ofta sker med fossila bränslen. Att använda betongstommen som värmelager gör det möjligt för energiproducenterna att i sina leveranser av värme, kyla och el att minimera effekttopparna. Vi behöver ytterligare utveckla just detta och därför är detta forskningsprojekt ett välkomnat samarbetsprojekt från Cementas sida då vi vill fortsätta stärka utvecklingen för hållbart bostadsbyggande, säger Ronny Andersson, chef för Forskning och Innovation på Cementa.

Forskningsprojektet kommer pågå under tre år och i Malmös nya stadsdel Hyllie kommer tekniken att prövas i full skala.

– Samarbetet är en fördjupning av vår satsning på hållbara städer. Vårt mål är att leverera energi med minsta möjliga miljöpåverkan och hitta affärsmodeller som kan stödja den ambitionen, säger Johan Mörnstam, chef för Business Innovation på E.ON.

Forskningsprojektet omfattar knappt fem miljoner kronor över tre år och parterna finansierar två doktorander på heltid, två seniorforskare på deltid samt två seniora handledare som ska leda projektet på deltid.

Anders Rönneblad, projektledare på Cementa Utveckling
Tel. 040 - 36 15 55 och E-post anders.ronneblad@cementa.se