Nya gruvan på Tekniska Museet ska visa en ny generation var samhällsbyggandet börjar

Skulle du vilja smälla av en sprängsalva tusen meter under jorden? Det kommer du kunna testa som besökare till den totalrenoverade Gruvan på Tekniska Museet. Med hjälp från Cementa och Svemin så kommer utställningen visa upp gruvnäringen på ett nytt sätt för en ny generation intresserade besökare.

Gruvan, som länge varit en uppskattad attraktion på museet sedan starten 1938, har under 2016 totalrenoverats för att visa upp dagens gruvor på ett nytt och modernt sätt. I den nya gruvutställningen kommer du bland annat kunna avfyra en salva med hjälp av knappar och spakar i ett riktigt sprängskåp direkt från Kirunagruvan. Du kommer även att kunna prova simulatorer, spel och mäktiga maskiner. I utställningen ser du också vikten av återvinning av metaller och hur gruvorna hanterar höga krav på miljöhänsyn. Cementas hoppas att utställningen kommer ge en ny generation besökare insikten om gruvans betydelse för hållbart samhällsbyggande.

– Gruvan på Tekniska Museet visar upp verksamheten på ett modernt och interaktivt sätt som vi hoppas gör att fler får upp ögonen för en viktig och betydelsefull näring. Vi är själva en del av gruvnäringen och är stolta över att kunna bidra till en uppskattad utställning där många barn får sitt första möte med gruvan, säger Magnus Ohlsson, vice vd och marknadsdirektör på Cementa.

Totalrenoveringen har möjliggjorts med bidrag från Cementa och Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.
– Tekniska museet är en fantastisk plats för nyfikna i alla åldrar, vi är mycket glada att vara en del i samarbetet som gjort den här nya gruvutställningen möjlig. Det känns extra bra att kunna få visa Gruvan även för de som bor långt från våra verksamheter, säger Per Ahl, vd Svemin.

Utställningen nyöppnar för allmänheten lördagen den 18 februari, kl 10:00 på Tekniska Museet, Museivägen 7 i Stockholm.

För mer information:
Magnus Ohlsson, vice vd och Marknadsdirektör Cementa, 08-58 79 6922