Studenter tilldelas stipendium för projektarbete om Cementas kalkstensbrott

Sara Östberg och Stina Näslund vid Sveriges lantbruksuniversitet har tilldelats ett stipendium ur Janne Kempes miljöfond för examensarbete relaterat till gruvor och miljö. Stipendiet på 15 000 kr delades ut vid SveMins* årliga miljökonferens.

De två nyblivna landskapsarkitekterna har under våren och sommaren arbetat med ett examensarbete inom ramen för byggmaterialkoncernen HeidelbergCements forskartävling Quarry Life Award. I tävlingen engageras studenter och unga forskare i att genomföra projekt som främjar biologisk mångfald vid företagets stenbrott och täkter.

I det belönade examensarbetet ”Slite upplevelselandskap – att gestalta för biologisk mångfald”, presenterar Sara Östberg och Stina Näslund ett förslag för ett upplevelselandskap vid Cementas kalkstenbrott i Slite på Gotland. I kalkstensbrottets närhet finns många rödlistade arter och det är en unik miljö där naturen möter det industriella kulturlandskapet. Arbetet belyser hur ett befintligt stenbrott kan hanteras, hur det kan efterbehandlas och hur allmänheten kan få tillträde till ett landskap med nya estetiska värden och upplevelser.

– Vi hoppas att vårt arbete kan fungera som ett exempel på hur mycket man kan vinna genom samarbete med befintliga intresseorganisationer i fråga om kunskap, engagemang och utvecklingsambitioner kring ett område, säger Sara Östberg och Stina Näslund.

Under arbetet har de studerat de nya biotoper som den industriella verksamheten efterlämnar. Dessa nya biotoper kan delvis ersätta tidigare vanliga biotoper som nu blivit mer sällsynta och därigenom gynnas hotade arter.

Genom att tillgängliggöra miljöerna för besökare hoppas vi också kunna sprida kunskap om biologisk mångfald och arters beroende av olika livsmiljöer, säger Sara Östberg och Stina Näslund.

Kerstin Nyberg, Miljöchef Cementa i Slite, har varit kontaktperson och handledare inom Cementa.
– Vi gläds åt att studenterna tilldelas detta stipendium. För oss bekräftar det att Quarry Life Award har ett upplägg som bidrar till kunskap om biologisk mångfald, och att kvaliteten på projektarbetena inom tävlingen är hög, säger hon.

För mer information kontakta Kerstin Nyberg, Miljöchef Cementa i Slite, telefon: +46 708 20 09 04, kerstin.nyberg@cementa.se eller Emma Sjöberg, HeidelbergCement Northern Europe, Communications Manager och projektkoordinator Quarry Life Award Northern Europe, telefon: +46 70 962 42 63, emma.sjoberg@heidelbergcement.com.

*) SveMin är en branschförening för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige.

Cementa AB är ett av Sveriges största byggmaterialföretag och ingår i den internationella koncernen HeidelbergCement som har cirka 52 000 medarbetare i fler än 40 länder. Cementa tillverkar och marknadsför cement samt erbjuder kunskap om användning av cementbaserade produkter. Cementa står för en nollvision vad gäller utsläpp av koldioxid sett till cementprodukternas livstid. En nollvision kring koldioxidutsläpp för cement bygger på tekniksprång, vardagseffektivisering och livscykelperspektiv. Läs mer på www.cementa.se.