​18 900 fler Stockholmare under första halvåret 2017

​18 900 fler Stockholmare under första halvåret 2017

Befolkningen i Stockholms län ökade med 18 890 till 2 287 950 under det första halvåret 2017. Mest växer Stockholms stad, Haninge, Huddinge, Nacka och Järfälla - det visar siffror från SCB. Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd, är nöjd med utvecklingen, men betonar att regionens utmaningar kring ökad trängsel och bostadsbrist behöver tas på allvar.

Under det första halvåret 2017 flyttade 37 712 personer in till Stockholms län och 25 562 flyttade ut. Under samma period föddes det 14 607 barn och 8 174 personer avled. Den totala ökningen av befolkningen i Stockholms län är alltså 18 890, vilket är 1 851 fler än första halvåret 2016. Kommunerna i Stockholms län som växer mest är Stockholms stad, Haninge, Huddinge, Nacka och Järfälla.

- Det är bra att Stockholmsregionen fortsätter att växa, men vi behöver få fart på bostadsbyggandet, minska trängseln i trafiken och lyckas bättre med matchningen på arbetsmarknaden, säger Gustav Hemming (C) miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

- I Stockholmsregionen har vi en stor kompetensbrist, trots att vi aldrig varit så många invånare. För att få människor i arbete behöver vi värna regionens företagsklimat, något som jag prioriterar högt i arbetet med den nya regionplanen, säger Gustav Hemming (C).

Så mycket ökade befolkningen i respektive kommun

Tal i parantes är total befolkning. Källa:

Botkyrka: 561 (91 236)

Danderyd: 64 (32 717)

Ekerö: 179 (27 585)

Haninge: 1 179 (86 872)

Huddinge: 1 100 (108 638)

Järfälla: 884 (75 296)

Lidingö: 201 (47 054)

Nacka: 951 (100 310)

Norrtälje: 764 (60 184)

Nykvarn: 95 (10 519)