Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsregionråd.

9,5 miljoner till besöksnäringen i Stockholmsregionen

Region Stockholm har ansökt om medel till att hjälpa den krisdrabbade besöksnäringen av tillväxtverket som nu blivit beviljat. Projektet ska hjälpa företag att få rådgivning, ställa om sin verksamhet samt öka sin innovationsförmåga på ett sätt som bidrar till hållbar utveckling och tillväxt. Ungefär hälften av finansieringen kommer från Region Stockholm och hälften från Europeiska Regionalfonden genom Tillväxtverket. Totalt ligger budgeten på 9 518 320 kronor.

-Detta är en av våra största satsningar för näringslivet i Stockholmsregionen under coronakrisen. Vår förhoppning är att projektet ska hjälpa närmare 200 små och medelstora företag att kunna återhämta sig från corona, och samtidigt hitta nya innovativa lösningar som passar för det enskilda företaget, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och Samhällsplaneringsregionråd.

-Genom att göra det bästa av en usel situation och använda tiden med låg efterfrågan till att rusta företagen för en framtid efter coronapandemin, kan vi få en ännu mer spännande, attraktiv och hållbar besöksnäring efter krisen. Det kan både stärka Stockholm som besöksmål och rädda jobb. Jag förstår att detta är en tröst för tigerhjärtan, men det är trots allt viktigt att bygga för framtiden och att företagen och medarbetarna får resurser och stöd att göra det, fortsätter Gustav Hemming (C).

-Jag har sagt det tidigare och säger det igen, vi kommer att göra allt i vår makt från regionens sida för att hjälpa utsatta företag. Samtidigt är förstås den avgörande frågan för företagen och de anställda att de generella statliga företagsstöden finns kvar under hela krisen. Regionen kan göra mycket för att skapa goda omställningsinsatser, men det är staten som har resurserna att säkra inkomsterna för besöksnäringen och de hårdast drabbade delarna av näringslivet, avslutar Gustav Hemming (C).

Bakgrund

Besöksnäringen i Stockholms län är en av branscherna som drabbats först och hårdast av pandemins effekter. Länets statistik

över varsel visar på historiska nivåer under mars och april 2020, långt över antalet varslade en enskild månad vid tidigare händelser som 1990-talskrisen, IT-kraschen och den globala finanskrisen 2008.

Många av företagen är små med begränsade möjligheter att hantera längre bortfall av besökare eller kunder. Drygt 89 procent av arbetsställena inom besöksnäringen i Stockholms län har fyra anställda eller färre.

Pandemin har dessutom gett upphov till nya kundbeteenden och påföljande behov av anpassning inom besöksnäringen.

Turism- och besöksnäringen har fram till coronapandemin varit en växande näring där Stockholms län haft en snabbare tillväxt än riksgenomsnittet.

Mellan 2010 och 2018 ökade antalet anställda med 18 procent, mot rikets 12 procent, och omsättningen med 34 procent mot rikets 28 procent. Länet hade strax över 57 000 anställda inom näringen 2018.

För majoriteten av branscher har Stockholms län hittills påverkats mer än riket av korttidspermitteringar som följd av covid-19. Tjänstebaserade småföretag är generellt sett mer känsliga för snabba konjunkturnedgångar än stora företag och produktionsinriktade företag som kan bygga upp ett varulager. Besöksnäringens struktur kan därför påverka möjligheterna till krediter liksom möjligheten att ta del av statligt stöd. Exempelvis påverkar bolagsformen idag egenföretagares möjlighet till korttidspermittering. Trots detta ligger hotell- och restaurangnäringen högt gällande andelen sysselsatta som beviljats permittering; 44 procent av alla hotell och restauranganställda i Stockholms län.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.