Martin Ådahl (C) chefsekonom och riksdagskandidat i Stockholm

Ådahl: Stockholm behöver öka antalet elbilar med 180 000 nästa mandatperiod

Stockholm måste öka antalet sålda el-och gasbilar med 45 000 per år och samtidigt minska antalet sålda diesel och bensinbilar lika mycket. Det kräver Centerpartiet efter en utvärdering som jämfört Stockholms kommun med norska huvudstaden Oslo som är världsledande. Handlingsplanen för att nå till 180 000 fler elbilar nästa mandatperiod är blanda annat införa en elbilspremie på 100 000 kronor, nästan dubbelt så hög som den regeringen införde i juli. Laddboxar bör dessutom få dubbelt ROT-avdrag och kommunerna måste kunna reservera parkeringsplatser för elbilar och kunna rabattera parkeringsavgiften för elbilar, något de inte får idag.

Stockholm släpar just nu efter mycket för att kunna vara föredöme i världen, det saknas tiotusentals elbilar och det är hundratusentals ton koldioxid för mycket per år, trots att vår huvudstad är fullt jämförbar med Oslo. Det är tyvärr lätt att se vad som saknas, nämligen att det alltid ska löna sig att köpa elbil i en svensk storstad, säger Martin Ådahl, chefsekonom och riksdagskandidat i Stockholm.

Det nya målet på 180 000 fler nya el- eller gasbilar under nästa mandatperiod har Centerpartiet i Stockholm kommit fram till efter att ha jämfört med ledande storstaden Oslo. Av nya bilar var 46 procent elbilar i Oslo 2017, mot 8 procent i Stockholm, även om man räknar in laddhybriderna (som har reservtank med bensin) och inte bara de rena elbilarna.

Sverige har de senaste åren haft problem med att minska utsläppen. Nedgången i utsläpp har bromsat in, sedan framförallt transportsektorn inte ställt om snabbt nog.

- Det här är inte bilköparnas fel. Det är helt enkelt fortfarande för dyrt och krångligt att välja rätt. I Stockholm borde det alltid vara rejält lönsamt att köpa en elbil eller gasbil istället för bensin eller diesel. Det borde inte finnas den tvekan som det gör idag, fortsätter Martin Ådahl.

Centerpartiet vill införa reformer som gör villkoren likvärdiga med norska:

• 100 000 kronor i grön bilbonus på köp av rena elbilar och 50 000 för gasbilar och laddhybdrider, finansierat med avgifter på köp av alla de bilar som har höga utsläpp. Nästan dubbelt så mycket bonus för el- och gasbilsköp som idag, och mycket enklare.
  • Grönt Avdrag, motsvarande ett dubbelt ROT-avdrag, för att installera laddbox i hemmet eller bostadsrättsföreningen.

Viktigt är att kommunerna också svarar upp. Centerpartiet kräver kommunalt i Stockholm:

• Parkeringsavgiften ska halveras för elbilar i storstäder. Lagen ska tillåta kommunerna att reservera parkeringsplatser för elbilar och även tillåta rabatt på parkeringsavgiften för elbilar. Detta är något en kommun inte får göra idag (kommunala avgiftslagen). Detta förslag beräknas kosta 500 miljoner kronor.
  • Stadens parkeringsbolag ska planera för att alla nybyggda parkeringsplatser ska ha laddningsmöjlighet samt erbjuda laddplats till alla befintliga kontraktsinnehavare.
  • Fler platser och gatusträckningar ska identifieras där elbilsladdning passar och förbereder för kommande bygglov. Allt för att underlätta och snabba på utbyggnaden när en aktör vill bidra till att utveckla laddinfrastrukturen.
  • Stadens måste i sina upphandlingar skynda på omställningen. Centerpartiet vill skärpa storstadskommunernas egna regler för inköp, leasing och hyra av fordon samt för taxiresor. Att enbart ange ”miljöbil” ska inte räcka, det ska vara nollutsläpp som ska gälla.

Den 1 juli trädde det nya systemet Bonus-Malus för bilköp igång. Men Sverige har inte en chans att komma ikapp Oslo, eftersom systemet är för svagt.

- Systemet går inte alls att jämföra med vad Norge och Oslo har. Miljöpartiet har inte hängt med i utvecklingen trots att det suttit vid makten i Sverige och Stockholm. Det har varit för ensidigt fokus på miljözoner och att stoppa bilar, istället för att snabbt ställa om den bilpark vi har. I brist på tydliga incitament väljer många diesel eller bensin, säger Martin Ådahl.

- Stockholm med sin täta befolkning måste visa vägen, men då är det bråttom att ändra bilköpandet. Om vi bara klarar det som Oslo klarat av så har vi chans att komma ikapp, helst förbi. Annars kommer Stockholm släppa ut miljontals ton koldioxid och partiklar för mycket, säger Martin Ådahl.

Centerpartiet i Stockholm

Press/kontakt: