Ankersjö (C)/ Hamilton (M): Första snabbladdningsstationen för elbilar äntligen på plats

Idag invigde stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) Stockholm stads första snabbladdningsstation vid Roslagstull, i samarbete med Fortum. Snabbladdningsstationen gör det möjligt att ladda 80 procent av batteriet på endast 25 minuter. Detta är den första snabbladdningsstationen av tio som planeras under året.

-  Stockholms stad har en vision om att vara en elbilsstad till år 2030. I år ska vi se till att det kommer upp 110 nya laddmöjligheter i Stockholm, varav 10 nya snabbladdare. Det är ett stort steg på vägen för att nå våra mål,  säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad.

Redan år 2008 tog staden initiativ till en gemensam elbilsupphandling och invigde stadens första laddplats för elbilar. Under år 2014 ska tio nya snabbladdare och 100 nya normalladdare för elbilar sättas upp i Stockholms stad. Laddarna ska placeras publikt och lätt åtkomliga för elbilsanvändarna. För detta krävs samarbete med många aktörer.

-  Det är glädjande att vi fortsätter förstärka miljöarbetet och underlättar för fler stockholmare att göra klimatsmarta val, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Fakta:

·  I enlighet med budget för år 2014 ska tio nya snabbladdningsstationer och 100 nya normalladdare för elbilar att sättas upp i Stockholms stad. Först ut är snabbladdaren vid Roslagstull. Denna ingår i Fortums satsning på 50 stycken snabbladdare i Norden.

·  Laddningsstationerna klarar snabbladdning med likström och ger ca 50 kW. Det innebär att ett  fordon som laddas upp till 80 % under ca 25 minuter kan köra ytterligare ca 15 mil. Snabbladdningsstationen fungerar för både CHAdeMO respektive Combo-standard .

·  Snabbladdningsstationen använder sig av Fortum Charge & Drive-lösningen vilket gör det lätt för dig som använder den – du kan se om den är ledig och även betala via mobilen, stationen övervakas dygnet runt och kundsupporten finns bara ett telefonsamtal bort.

·  Idag finns det ett 30-tal publika snabbladdare i Sverige varav 4 inom Stockholms stads gränser. När det gäller normalladdning finns det betydligt fler. Bara inom Stockholms stads gränser finns över 300 laddmöjligheter på ett 40-tal olika platser. De flesta i publika garage. Stockholm Parkering och Fortum har satt upp de flesta av de laddmöjligheter som finns i Stockholm idag.

·  I Stockholms stad finns det cirka 700 registrerade elbilar.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413