Karin Ernlund (C)

C: Nu börjar Vabuari - inför best practice på stadens alla skolor

I dag inleds den sjukaste månaden på året, i folkmun kallat Vabruari. Årets andra månad är känt för att vara månaden då flest föräldrar tar ut föräldrapenningar och barns sjuknärvaro är som högst.

De som drabbas värst är barn. Under barnets första fyra år drabbas hen i genomsnitt av sex till åtta luftvägsinfektioner per år. Därför vill Centerpartiet i Stockholms stad att staden hjälper förskolorna med att utarbeta en ”best practice” för att minska smittor av sjukdomar.

– Sjukdomar sprids lätt, det vet föräldrar med barn på förskolor mycket väl. Centerpartiet strävar efter att minska smittoriskerna bland förskolebarn genom att sprida goda exempel på hur förskolor kan arbeta med hygienrutiner, säger Karin Ernlund, gruppledare (C).

– Ingen gillar Vabuari och vi måste göra vad vi kan för att minska sjukdagarna. Det här är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att hålla barnen friska, säger Karin Ernlund (C).

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: