Jonas Naddebo, kulturborgarråd

El Sistema utökas med 300 platser

El Sistema Stockholm är en orkesterskola som uppmuntrar till kunskap och skapande för barn och unga i ytterstaden. I dag, under en lektion i Bredäng, meddelade kulturborgarrådet Jonas Naddebo att El Sistema kommer utöka verksamheten med 300 platser.

– Stockholm är en stad med ett rikt kulturutbud som ska vara tillgängligt för alla stockholmare. Vi vill att detta ska spegla alla delar av staden, och att kulturen framför allt ska nå ut i områden där få i dagsläget tar del av den, säger kulturborgarrådet Jonas Naddebo (C).

– El Sistema Stockholm är en kreativ orkesterskola som arbetar aktivt för att utveckla barn och ungas intresse för kultur och samtidigt sänka trösklarna till andra kulturformer. Det finns en stor efterfrågan att öka antalet platser på El Sistema så att fler får ta del av verksamheten. Därför väljer vi att utöka antalet platser med 300 stycken, säger Jonas Naddebo.

– El Sistema når målgrupper i stadsdelar där kulturutbudet hittills varit begränsat. Dessa 300 platser skapar större möjligheter för barn att prova på det egna skapandet, träffa nya vänner och samtidigt ge dem ett första möte med kulturlivet, avslutar Jonas Naddebo.

Mer information om El Sistema:

El Sistema grundades 1975 och finns i ett 70-tal länder. I Stockholm har orkesterskolan funnits sedan 2013. Det startades först upp i projektform, men övergick till ordinarie verksamhet 2016. I dag finns drygt 2000 platser på skolor i Skärholmen, Farsta, Bredäng, Kista/Husby och Tensta - men kommer utökas med 300 platser under 2019. I nuläget är det barn mellan 5-12 som deltar i orkesterskolan.

Verksamheten har ett tätt samarbete med flera av Stockholms musikinstitutioner som Berwaldhallen, Folkoperan och Kungliga Operan.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: