Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet.

En snårig process sänder fel signaler till internationella företag, Mogert!

Idag presenterade Dagens Nyheter Apples reviderade planer för sitt flaggskepp i Kungsträdgården. Det är uppenbart att Apple tagit till sig av kritiken mot det tidigare förslaget. Det nya förslaget är mindre till höjd och yta, entréerna är flyttade för att tydligare peka mot Hamngatan och dessutom ska nya träd skymma byggnaden så att den knappt kommer att synas från Kungsträdgården.

Att Apple väljer ut Stockholm för sin första skandinaviska flaggskeppsbutik är i grunden något mycket positivt och visar på att internationella aktörer vill etablera sig i staden. Centerpartiet har under hela processen pekat på vikten av att det nya huset måste utformas på ett sätt som gör att Kungsträdgården fortfarande upplevs som en publik yta.

- Det nya förslaget ligger i linje med önskemålet om att Kungsträdgården ska fortsätta upplevas som Stockholms vardagsrum, även om det säkert kan finnas ytterligare justeringar som kan göra det bättre. Men det är anmärkningsvärt att S inte pekar ut tydligt vad de vill med Apple-huset. Jag kan bara tolka de argument som nu framkommit som att Mogert (S) redan bestämt sig för att han överhuvudtaget inte vill ha en kommersiell aktör i Kungsträdgården. Om staden inte vill ha en butik i Kungsträdgården måste vi antingen hitta en annan plats eller avsluta processen. Det blir bara slöseri med stockholmares och Apples tid om det här tramset ska fortsätta, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet.

Tidigare har processen kring Applehuset anklagats för att få gräddfil. Det vi ser nu är motsatsen, en lång komplicerad process som ingen verkar bli nöjd med.

- Det är allvarligt att staden inte klarar av att hantera en process med ett stort internationellt företag. Ett och ett halvt års process kan inte sluta med att det står och faller på en servering på baksidan som Stadsbyggnadsborgarrådet menar i dagens tidning. Stockholm måste vara mer professionella än så, säger Christina Linderholm (C).

- Kioskerna får stå kvar och det finns restauranger och barer i Kungsträdgården. Varför ska Apple tvingas servera kaffe och kaka när utbudet redan erbjuds av andra aktörer? säger Karin Ernlund (C).

- Det är dags för majoriteten att bestämma vad de vill med Kungsträdgården. Det vi ser idag är glasskiosker som hotas tas bort och ett hus som inte får synas. Det går tvärt emot Centerpartiets vilja. Vi vill att Kungsträdgårdens ska präglas av liv och rörelse och det tror vi både stora och små företag kan vara med och bidra till, säger Christina Linderholm (C).

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: