Vinnarna av miljöpriset 2017, tillsammans med miljö- och regionplaneringslandstingsråd Gustav Hemming (C)

​Halverad kassation av läkemedel gav miljöpris 2017

Stockholms läns landsting delar varje år ut Miljöpris. Årets vinnare är Kamilla Svensson, på Rättspsykiatri Vård Stockholm, som har infört ett gemensamt läkemedelsförråd. Systemet har bidragit till återhållsamhet i läkemedelsbeställningar, skapat kontroll och ökad säkerhet kring läkemedelshanteringen och gett en halverad läkemedelskassation jämfört med 2012.

Projektet har under tre år lyckats få inlämnade läkemedel till ett värde av 550 000 kronor och läkemedel till ett värde av 370 000 kronor återanvändes.

- Med Kamilla Svenssons innovativa system så minskas både kassation och tillförsel av läkemedel. Det innebär stora ekonomiska vinster såväl som miljövinster, och bidrar till korrekt hantering av läkemedel i landstingets verksamheter, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

- Att det finns kreativitet och engagemang hos våra medarbetare är viktigt för miljöarbete. Pristagaren visar på de stora vinster som vi kan göra med ökad digitalisering och jag hoppas att det här priset kan sporra till ytterligare arbete med effektivt och digitaliserat miljöarbete, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

Stockholms läns landstings miljöpris

Årets miljöpris är det tredje som landstinget delar ut. Prissumman, om 20 000 kronor, ska användas till att utveckla eller sprida idén.

Förutom miljöpriset så delas även pris ut till årets eldsjäl och folkets röst.

Årets eldsjäl

Åke Alexandersson, Trafikförvaltningen, för innovativt arbete med bullerskydd för spårtrafik

Folkets röst (Vald genom röstning)

Foto -och servicegruppen på Södersjukhuset AB för filmen ”Burkskurk” – om hantering av vårdens specialavfall