Hemming (C): Flygskatt slår hårt mot Stockholmsregionen

Hemming (C): Flygskatt slår hårt mot Stockholmsregionen

Idag, onsdag, släppte regeringen sitt förslag för införd nationell flygskatt. En extra kostnad på flyget som kan påverka Stockholmsregionens tillväxt hårt, då det perifera läget kräver goda flygförbindelser. Det menar Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd, som ansvarar för tillväxtfrågor.

Regeringen släppte idag nyheten att det omstridda förslaget om svensk flygskatt kommer läggas före sommaren. Det som föreslås är en kostnad per passagerare på 80 kronor för en enkelresa inom Sverige och 430 kronor för de längsta utlandsresorna. Något som gör flygbranschen orolig och kan minska handeln i Stockholm. Internationellt affärsresande via Arlanda har under de senaste åren ökat markant, exempelvis affärsresor till Indien har mer än dubblerats sedan 2007 och resor till Kina har ökat med mer än 20 procent.

- Det behövs ett arbete att miljöanpassa flyget, men det måste man göra med metoder som inte skor eller skadar Stockholms internationella tillgänglighet. Vi har mycket forskning, vi har mycket internationellt näringsliv och vi har en internationell befolkning, säger Gustav Hemming (C), miljö- och reionplaneringslandstingsråd.

- Är det någon storstadsregion där flyget är extra viktigt så är det i Stockholmsregionen. Att införa denna flygskatt vore sannerligen att börja i fel ände. Ett flygplan som går dagligen mellan Stockholm och New York kommer få en årlig skatt på 36 miljoner, det är såklart att det kommer påverka företags vilja att etablera sig här, säger Gustav Hemming (C).