Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd, meddelar att staden kommer att kunna erbjuda de som har ansökt och som är behöriga en studieplats i sommar.

Kraftig ökning av sökande till vuxenutbildning i sommar

Ansökningarna till sommarens kurser vid Stockholms stads vuxenutbildningar har mer än fördubblats i jämförelse med förra året. Mest populärt är det att studera matematik och engelska.

Över 8 300 ansökningar har gjorts till kurser vid Stockholms stads vuxenutbildningar med kursstart den 29 juni. Det är en kraftig ökning från förra årets ansökningstal, då drygt 3 800 ansökningar gjordes.

— Vi ser en ökning på omkring 120 procent till årets sommarkurser. Den här krisen har slagit hårt och snabbt och det är många som nu söker möjligheter att ställa om och utbilda sig i en tid med en väldigt tuff arbetsmarknad, säger Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Den största delen av de sökta kurserna är distanskurser och mest populärt är kurser i matematik och engelska.

— Sommaren är ett utmärkt tillfälle att komplettera sina gymnasiebetyg, som eleverna kan söka sig vidare till studier på en högre nivå. Vi kan skala upp våra utbildningar och ta emot alla som är behöriga, så att de får möjlighet att genomföra sina studier, säger Karin Ernlund.

Till hösten startar fler yrkesutbildningar och på förhand tror Karin Ernlund att trycket kan vara högt:

— Vi tror på ett fortsatt högt söktryck. Med en ökad arbetslöshet är det jätteviktigt att det finns goda möjligheter att ställa om och kompetensutvecklas inför en starkare konjunktur. Vi ska se till att stadens komvux är ledande på att ha ett gott samarbete med arbetsgivare både inom näringsliv och det offentliga. Det finns många bristyrken, inte minst undersköterska, som vi har utbildningarna till.

Idag, den 12 maj, presenterade regeringen nya åtgärder för att stärka äldreomsorgen och vården under Coronakrisen, som bland annat ska ge möjlighet att utbilda sig till undersköterska eller vårdbiträde under betald arbetstid.

— Vi ser ett stort intresse bland de som under krisen förstärkt exempelvis äldreomsorgen att fortsätta arbeta inom sitt nya yrke. Därför är det också välkommet att regeringen idag presenterar lösningar för att fler ska kunna utbilda sig. Våra skolor inom komvux står redo att ta emot de som vill fortsätta arbeta inom välfärden, avslutar Karin Ernlund (C), arbetsmarknadsborgarråd.

Ansökningstiden till utbildningar med start i höst går ut den 7 juni.

Jämförelse i ansökningar till kurser med start under sommaren

Ämne Antal sökande 2020 Antal sökande 2019
Matematik 1 162 473
Engelska 823 574
Svenska som
andraspråk
Svenska 592 254
Naturkunskap 347 150
Samhällskunskap 337 140

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.