Kulturborgarråd Jonas Naddebo (C) presenterar krispaket till kulturen i Stockholm

Kultursektorn har drabbats hårt av coronakrisen och en stor del av Sveriges kulturaktörer har sin verksamhet i Stockholm. Stockholms stad vidtar nu åtgärder i syfte att skapa lättnader för kultursektorn, bland annat genom att inrätta en krisfond.
– Läget är akut för många kulturverksamheter. Nu har vi tagit fram åtgärdsförslag för att skademinimera så långt det är möjligt, säger Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Förslaget innebär att en krisfond med 20 miljoner kronor inrättas för att stötta kulturverksamheter inom det fria kulturlivet och civilsamhället. Årets resterande kulturstöd pausas för att omfördela medel till krisfonden. De som blivit beviljade kulturstöd, men som inte kunnat genomföra verksamheten på grund av cornonavirusets effekter, kommer inte att bli återbetalningsskyldiga.

– Vi kommer inte att kunna rädda alla och prioriteringar kommer att bli oundvikliga. Med krisfonden prioriterar vi kultur riktad mot barn och unga samt verksamheter med scener och lokaler som har avgörande betydelse stadens kulturella infrastruktur och som kommer att ta lång tid att bygga upp om de går förlorade, säger Jonas Naddebo.

Hyror är en stor utgiftspost för många kulturaktörer. Stockholms stad gör det nu möjligt att få uppskov med inbetalning av lokalhyran. Kulturaktörer som hyr av staden uppmanas att redan nu söka uppskov för hyran. Som en åtgärd för att stötta kulturaktörer i kris kommer stadens Kulturlots att byta fokus till att guida och coacha kulturverksamheter i sina samtal med fastighetsägare.

– Vi kommer att trycka på för att även kulturen ska innefattas i regeringens hyresstödspaket för utsatta branscher. Det här är en svår kris för kulturlivet i Stockholm och vi kommer att göra vad vi kan för att lindra påverkan på kultursektorn som följd av krisen, säger Jonas Naddebo (C) kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Ett tjänsteutlåtande om förslaget publiceras på Insyn den 9 april Det formella beslutet om krispaketet fattas på Kulturnämndens möte den 21 april. Efter det kommer ett ansökningsförfarande att presenteras.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.

Helena Andersson

Politisk sekreterare Centerpartiet Stockholms stad +46 76 122 94 40