Kulturverksamheter i Stockholms stad får möjlighet till sänkta hyror

Med anledning av coronaviruset erbjuder Stockholms stad som hyresvärd möjlighet till hyresnedsättning till företag och verksamheter i utsatta branscher. Möjligheten erbjuds till stadens kulturverksamheter i de branscher som omfattas av det statliga hyresstödet.

Den 25 mars presenterade regeringen och samarbetspartierna ett åtgärdspaket på 5 miljarder kronor till en tillfällig rabatt för fasta hyreskostnader i utsatta branscher. Kulturborgarråd Jonas Naddebo (C) har sedan dess drivit på för att kulturbranschen måste ingå i denna åtgärd, vilket nu skett.

– Kulturen är en hårt drabbad bransch. Hyror utgör en stor utgiftspost för många kulturaktörer medan intäkterna i princip är nollade när publiken eller kunderna måste stanna hemma. Därför har jag gjort allt i min makt för att påverka regeringen att kulturen måste få hyreslättnader. Nu har min och kulturens vädjan har hörsammats vilket jag är otroligt glad över, säger Jonas Naddebo (C) kultur- och stadsmiljöborgarråd.

Åtgärden innebär att Stockholms stad står för en hyresnedsättning med 50 % för kulturella verksamheter som omfattas av stödet. Staden får sedan tillbaka hälften av de förlorade hyresintäkterna av staten.

Den lista på branscher (SNI-koder) som godkändes i torsdags omfattar branscher som filmvisning, artistisk verksamhet, stödtjänster till artistisk verksamhet, litterärt och konstnärligt skapande, drift av teatrar, konserthus o.d. samt nöjes- och temaparksverksamhet

– Hyresstödet är en av flera nödvändiga åtgärder för att livskraftiga företag och verksamheter i Stockholm ska kunna övervintra genom krisen. Stadens fastighetsbolag kommer att vara tillmötesgående utifrån det allvarliga läget, och så skyndsamt som möjligt möta dem som hör av sig om att man just nu inte klarar hyran, säger bostads- och fastighetsborgarråd Dennis Wedin (M).

Stockholms stads Kulturlots som redan styrt om till att lotsa kulturaktörer i kris, kommer nu att kunna hjälpa dem med att ansöka om hyresnedsättningen och förhandla med sina fastighetsägare. Lokalhyresgästers förfrågningar om hyresnedsättning kommer att bedömas individuellt.

– Jag uppmanar alla kulturaktörer att söka stödet och övriga fastighetsägare att haka på och erbjuda stödet. Det är förödande för alla parter om våra scener och teatrar som inte klarar av ekonomin försvinner från staden, kulturen utarmas samtidigt som staden får intäktstapp. Om stadens kulturella infrastruktur går förlorad, kommer den att ta lång tid att bygga upp, säger kultur- och stadsmiljöborgarråd Jonas Naddebo (C).